Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Monday, February 22, 2016

Masalah Varicose Vein (Urat darah Tersimpul)

Bismillahirahmanirahim, hari ini saya terfikir nak berkongsikan tentang masalah yang selalu dihadapi oleh orang atau individu yang kerap berdiri terlalu lama , ianya dipanggil Vena varikos, atau juga dikenali sebagai varicosities  ianya boleh berlaku apabila salur urat anda menjadi lebih besar, diluaskan, dan terlalu penuh dengan darah.Untuk pengetahuan semua Vena varikos selalunya menyakitkan dan akan mempunyai warna biru-ungu atau merah pada bahagian yang terkena dan ada waktunya , vena varikos kelihatan bengkak dan berbonjol.

Kajian telah menunujukkan bahawa Keadaan ini adalah perkara biasa, terutamanya di kalangan wanita. Separuh daripada semua rakyat malaysia yang berusia lebih 50 tahun mempunyai vena varikos. Dalam kebanyakan kes, vena varikos muncul di bahagian bawah kaki berbanding pada bahagian anggota yang lain.


Apa yang menyebabkan terjadinya vena varikos?
Kajian perubatan menunjukkan Vena varikos berlaku apabila urat anda tidak dapat  berfungsi dengan betul. Ini keran Urat mempunyai injap sehala yang menghalang darah daripada mengalir ke belakang. Apabila injap ini gaga berfungsi dengan sempurna maka darah mula mengumpul di dalam urat dan bukannya berterusan ke arah jantung anda. Vena varikos sering memberi kesan kepada kaki ini adalah kerana anggota badan ini adalah yang paling jauh dari hati dan graviti menjadikannya lebih sukar untuk darah mengalir ke atas.

Antara faktor Beberapa penyebab yang berpotensi untuk mengalami vena varikos termasuk:
·         Masalah Injap Jantung yang kronik disebabkan kecacatan kongenital
·         Wanita yang mengandung
·         Menopause
·         Individu yang terlibat dengan faktor berdiri untuk jangka masa yang lama
Seperti Jururawat, Guru, Polis dan Tentera
·         tekanan pada bahagian tengah badan, terutama abdomen
·         obesiti, yang menambah berat badan kepada badan dan meningkatkan tekanan pada kaki

Antara Gejala vena varikos
Selalunya gejala utama vena varikos adalah amat ketara,apa yang dilihat dengan mata kasar urat menjadi kelihatan  cacat, biasanya ia berlaku pada kaki. Anda juga boleh mengalami kesakitan pada permukaan kulit , bengkak,kaki terasa berat, dan sakit di kaki.
Dalam beberapa kes yang  agak serius selalunya pesakit  boleh mempunyai kaki yang bengkak ,berlaku  perubahan warna, atau disusuli dengan  ulser di sekitar pergelangan kaki anda.
Tahap terjadinya Ulser disebabkan Varicose Vein.


Apakah Diagnosis oleh Dr terhadap masalah vena varikos ini ?
Untuk kebiasaanya para Doktor anda mungkin akan memeriksa kaki anda dan keadaan urat yang kelihatan semasa anda sedang duduk atau berdiri untuk mendiagnosis vena varikos. Mereka mungkin bertanya kepada anda tentang sebarang kesakitan atau simptom yang anda hadapi.

Doktor anda juga mungkin mahu melakukan pemeriksaan ultrasound ke bahagian aliran darah anda. Ini adalah ujian bukan invasif yang menggunakan gelombang bunyi frekuensi tinggi. Ia membolehkan doktor anda untuk melihat bagaimana berlakunya peredaran  darah yang mengalir dalam urat anda.

Antara cara lainya ialah Dr akan menggunakan angiogram  untuk menilai lagi urat anda. Semasa angiogram, doktor menyuntik pewarna khas ke dalam kaki anda dan X-ray akan diambil bagi memeriksa pada bahagian kawasan itu.Dengan pewarna yang muncul pada X-ray,  ianya memberikan doktor anda pandangan yang lebih baik bagaimana kedudukan darah anda mengalir.

Ujian seperti ultrasound atau angiogram amat membantu dalam memastikan bahawa masalah penyakit lain seperti darah beku atau tersumbat tidak menyebabkan kesakitan dan bengkak di kaki anda.

Apakah Rawatan dan pencegahan pada Varicose Vein?
Secara umum, Rawatan konservatif akan digunakan apabila merawat vena varikos. Anda mungkin akan dinasihatkan untuk membuat perubahan kepada gaya hidup anda, dan rawatan yang lebih agresif akan diberikan jika rawatan konservatif ini tidak Berjaya.
Selalunya pesakit dinasihatkan agar cuba melakukan Perubahan gaya hidup
Perubahan berikut boleh membantu mencegah vena varikos daripada membentuk iaitu :
·         Elakkan berdiri untuk tempoh masa yang lama.
·         Elakkan terdedah kepada cahaya matahari.
·         Kurangkan berat badan atau mengekalkan berat badan yang sihat.
·         Senaman untuk meningkatkan kekuatan kaki anda.
·         elakkan diri daripada duduk bersilang kaki anda untuk tempoh masa yang lama.

Jika anda sudah mempunyai vena varikos, anda perlu mengambil langkah di atas untuk menghalang vena varikos baru. Anda juga perlu mengankat kedudukan kaki  tinggi daripada jantung anda setiap kali andaberehat atau tidur.

Penggunaan Stoking Mampatan (Compression Sock)
Ada waktunya Fisioterapi dan Doktor anda mungkin menasihatkan anda untuk memakai pantyhose mampatan khas atau stoking. Hasil daripada penggunaan stoking mamapatan kepada tempat ini akan memberikan tekanan ke atas kaki anda dengan cara yang baik, supaya darah boleh mengalir dengan lebih mudah ke jantung anda. Apa yang perlu anda faham ialah setiap tahap mampatan berbeza mengikut ukur lilit kaki anda berbeza, tetapi kebanyakan jenis stoking mampatan boleh didapati di kedai-kedai ubat atau kedai-kedai bekalan perubatan.




Rawatan pembedahan
Andai kata Jika perubahan gaya hidup tidak membantu atau jika kesakitan pada kaki  anda adalah semakin teruk, maka  doktor anda mungkin akan mencuba prosedur yang lebih invasif. Teknik operation Vein pelucutan adalah operasi pembedahan yang memerlukan pembiusan. Ia mempunyai masa pemulihan kira-kira tiga hingga enam minggu.



Ketika prosedur, pakar bedah anda membuang vena varikos anda melalui hirisan kecil bagi membetulkan urat yang tersimpul itu Ia  selalunya dilakukan hanya jika vena varikos yang menyebabkan banyak kesakitan atau rosakkan  secara keseluruhan.  Pembedahan Vein pelucutan merupakan jalan pembedahan yang terakhir pada waktu ini kerana terdapat pelbagai alternatif yang lebih baru, pilihan kurang invasif boleh didapati buat masa ini.

Apakah alternatif  Lain-lain Pilihan Rawatan

Rawatan yang menggunakan Laser mula mendapat perhatian
Antara Pilihan rawatan lain untuk vena varikos adalah dengan menggunakan laser atau frekuensi radio untuk sama ada mengeluarkan urat atau menutup aliran darah itu. Selaunya Prosedur tersebut boleh menyebabkan lebam atau bengkak pada bahagianyang dirawat  selepas itu. Tetapi masa pemulihan adalah lebih singkat  dan ia mampu memperbaiki rupa bentuk kaki anda . Anda perlu sentiasa berbincang dengan doktor anda mengenai pilihan rawatan anda dan risiko sebelum memilih kaedah yang disebutkan oleh saya ini.



Kesimpulanya masalah Vena varikos ini biasanya  akan menjadi lebih buruk dari masa ke masa. Ini adalah benar jika anda tidak membuat perubahan gaya hidup yang diperlukan untuk mengawal dan menguruskan masalah ini. Walaupun urat kaki ini mungkin kelihatan hodoh, selalunya ia tidak menyebabkan apa-apa masalah untuk kesihatan jangka panjang. Hanya Dalam beberapa kes sahaja yang vena varikos boleh menyebabkan ulser atau luka pada kaki anda,berlakunya  pembekuan darah, atau keradangan kronik. Jika anda mempunyai kes yang terlalu teruk, urat anda boleh pecah. Oleh itu anda harus berjumpa dengan doktor anda jika anda mengalami mana-mana gejala-gejala ini, Dan rawatan yang sesuai akan diberikan kepada anda .Wallahuaklam.

0 Comments:

Another Blogers