Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Monday, February 15, 2016

Tempoh Penyembuhan Tulang patah


Bismillahirahmanirahim , hari ini saya nak share kan tentang info proses penyembuhan tulang patah berlaku. Ini kerana adakalanya pesakit tidak memahami secara betul tentang tempoh pembaikkan tulang ini , ini yang berlaku ada sesetengah pesakit mengalami kepatahan semula disebabkan tidak memahami tempoh proses pencantuman tulang ini.
Untuk pengetahuan anda proses penyembuhan tulang mengalami 3 peringkat iaitu
(Rujuk Gambar Xray di bawah)
A       Proses tulang sembuh dari keradangan
B       Proses penghasilan tulang baru
C    Proses pembentukan tulang semula.

Saya ingin menyatakan bahawa semua keadaan patah tulang akan melalui proses penyembuhan yang sama. Ini adalah benar dari segi sains dan rawatan dimana ianya akan dilihat dari aspek sama ada penyembuhan tulang yang telah dipotong sebagai sebahagian daripada prosedur pembedahan atau patah melalui kecederaan.

Proses Tulang sembuh dari Keradangan bermula serta-merta selepas tulang itu patah dan berlangsung selama beberapa hari. Apabila tulang yang patah dan terdapat berlakunya pendarahan ke kawasan itu, inilah yang membawa maksud kepada keradangan dan pembekuan darah di tapak bahagian yang patah itu.Dalam proses ini bahagian sum sum tulan akan mula melakukan tugas dengan  memberi kestabilan struktur awal dan rangka kerja bagi menghasilkan tulang baru.

Proses Penghasilan Tulang Baru  bermula apabila darah beku terbentuk oleh keradangan digantikan dengan tisu berserat dan rawan (dikenali sebagai "callus lembut"). Sebagai penyembuhan berlangsung, kalus lembut digantikan dengan tulang keras (dikenali sebagai "callus keras"), yang boleh dilihat pada x-ray beberapa minggu selepas patah.

Mekanisma Penyembuhan Tulang mengikut waktu sembuh.


Proses pemmbentukan semula tulang, fasa terakhir penyembuhan tulang, akan mula selama beberapa bulan. Dalam pembentukan semula, tulang terus membentuk dan menjadi padat, kembali kepada bentuk asalnya. Di samping itu, peredaran darah di kawasan akan menjadi semakin bertambah baik. Setelah penyembuhan tulang yang mencukupi telah berlaku, weightbearing (seperti berdiri atau berjalan) adalah digalakan bagi  pembentukan semula tulang.

Apakah Tempoh sesuatu bahagian tulang itu akan bercantum dan sembuh ?
Pesakit yang menjalani rawatan fisioterapi selalu bertanya kepada saya bila boleh pijak atau bila boleh kembali melakukan tugas harian , di sini saya tekankan bahawa penyembuhan tulang satu proses yang kompleks. Kelajuan dan kejayaan berbeza antara individu. Masa yang diperlukan untuk penyembuhan tulang boleh dipengaruhi oleh banyak faktor, termasuk jenis patah dan umur pesakit, keadaan status perubatan dilakukan, dan status pemakanan yang diambil.
Tulang biasanya mengambil masa 6-8 minggu untuk sembuh ke tahap yang ketara. Secara umumnya, tulang kanak-kanak cepat sembuh berbanding dengan orang dewasa. Pada bahagian Kaki dan buku lali selalunya  pakar bedah akan menentukan Bila pesakit sudah bersedia untuk menanggung berat badan di kawasan yang patah  itu. Ini akan bergantung kepada lokasi dan keterukan patah, jenis prosedur pembedahan yang dilakukan, dan pertimbangan lain.

Apakah faktor yang menentukan penyembuhan tulang?
Untuk pengetahuan anda Jika tulang akan dipotong semasa prosedur pembedahan yang dirancang oleh pakar bedah tulang , beberapa langkah boleh diambil sebelum dan selepas pembedahan untuk membantu mengoptimumkan penyembuhan. Pakar bedah boleh menawarkan nasihat mengenai diet dan pemakanan tambahan yang penting untuk pertumbuhan tulang.Cuba berhenti merokok, dan mempelajari cara pengawalan pengambilan tahap gula dalam darah bagi pesakit kencing manis,ini kerana  Merokok dan kandungan gula yang tinggi akan mengganggu proses penyembuhan tulang.

Untuk semua pesakit yang patah tulang, tidak boleh bergerak pada bahagian tulang yang patah  adalah satu bahagian penting dalam rawatan, kerana untuk pemahaman semua , mana-mana pergerakan pada serpihan tulang akan melambatkan proses penyembuhan awal tetapi ianya juga Bergantung kepada jenis patah atau prosedur pembedahan, dan pakar bedah boleh menggunakan beberapa bentuk penetapan (seperti skru, plat, atau wayar) pada tulang patah atau dibuang untuk menjaga tulang dari bergerak. Dalam tempoh tidak bergerak itu, weightbearing adalah terhad seperti yang diarahkan oleh pakar bedah.
Oleh itu saya ingin menjelaskan  Apabila tulang sembuh secukupnya, terapi fizikal  atau sesi fisioterapi sering memainkan peranan penting dalam pemulihan. Program senaman direka untuk pesakit bagi membantu dalam mendapatkan semula kekuatan dan keseimbangan untuk kembali ke aktiviti biasa.

Apakah penyebab tulang tidak sembuh dan proses menjadi lambat ?
Secara amnya dalam bahagian peubatan pelbagai faktor boleh melambatkan proses penyembuhan. Ini termasuk:
·         Berlakunya Pergerakan serpihan tulang; weightbearing terlalu awal
·         Tabiat Merokok, yang menyempitkan  saluran darah dan mengurangkan peredaran
·         keadaan  masalah perubatan, seperti kencing manis, masalah hormon yang berkaitan atau penyakit vascular
·         Pesakit yang mengambil Sesetengah ubat-ubatan, seperti kortikosteroid dan immunosuppressants
·         Keretakan yang teruk, rumit, atau dijangkiti
·         Peringkat usia pesakit  lanjut atau Tua
·         Diet pemakanan yang tidak seimbang
·         Masalah metabolisme badan yang perlahan

Apakah rawatan yang dilakukan jika proses penyembuhan tulang menjadi lambat?
Selalunya Jika tulang tidak sembuh seperti yang diharapkan atau tidak sembuh,sebagai contoh pada bahagian kaki dan buku lali pakar bedah akan  memilih dari pelbagai pilihan rawatan untuk meningkatkan pertumbuhan tulang, seperti immobilization berterusan untuk tempoh yang lebih lama, rangsangan tulang, atau pembedahan dengan cantuman tulang atau penggunaan protein pertumbuhan tulang .


Oleh itu pemahaman tentang penyembuhan tulang ini haruslah dirujuk kepada pakar tulang dan bukan dengan cara sambil lewa , ini kerana bagi mengelakkan berlakunya komplikasi yang akan memberi kesan yang negative kepada pesakit  ,dapatkan rawatan yang berterusan dan rujuk kepada pakar bagi mendapatkan rawatan yang baik dan juga berkesan .Wallahuaklam..

23 Comments:

Unknown said...

Dr sy patah tulang fibula dari 2hb 4 dan pasang pop

Sumayyah said...

Awak da sembuh ke ?? Sya pun patah tulang fibula 25.07 tu

Unknown said...

Doctor tangan anak saya patah di bahagian siku dan sudah bukak wayar...tp tangan anak saya tidak boleh lurus ..dan jari nya tidak boleh gerak...dari tarikh operation hingga sekarang sudah 6 minggu.usia anak saya 3tahun11bulan

akufisio.blogspot.com said...

Jangan Risau proses penyembuhan tetap akan berlaku , bagi tulang fibula ianya memerlukan masa sehingga 6 bulan bagi betul betul pulih dan untuk kanak kanak pemulihan mereka lebih pantas antara 1 ke 3 bulan , apa yang penting anda semua perlu mengikuti latihan fisioterapi bagi menguatkan otot otot yang terlibat dan juga bagi mengelakkan sendi menjadi kaku dan keras

Unknown said...

Doktor, sy retak tulang yg disebut phalanges ibu jari kaki... Menurut xray retak sy seperti sehelai rambut... Adakah saya bole membuat weight bearing setelah 3 mggu retak?

akufisio.blogspot.com said...

paling baik adalah tempoh 6 minggu ,baru anda boleh meletakkan weight bearing , ini kerana tulang itu lebih kuat dan stabil untuk dipijak .

Fazli Rahmat said...

Doktor sye dah 9 minggu tadi kaki sye jadi makin sakit dan susah untuk bergerak adakah rase sakit tu proses membaik pada bahagian yang patah

Unknown said...

Doktor Saya nak Tanya Saya patah tangan tulang humerus..Saya pakai simen dua bulan 8 Hari mcm tu..
Normal ker lepas buka simen tangan Saya bengkak di tempat yang patah tu..Dan siku Saya rasa cramp tangan Tak bole lurus habis...jadi doktor suggest Saya buat fisioterapi.. doktor ckp tulang Saya Ada tumbuh baru tp belum kuat lagi..Saya risau tangan bengkak sikit Dan Tak boleh lurus habis..

Unknown said...

Doktor Saya nak Tanya Saya patah tangan tulang humerus..Saya pakai simen dua bulan 8 Hari mcm tu..
Normal ker lepas buka simen tangan Saya bengkak di tempat yang patah tu..Dan siku Saya rasa cramp tangan Tak bole lurus habis...jadi doktor suggest Saya buat fisioterapi.. doktor ckp tulang Saya Ada tumbuh baru tp belum kuat lagi..Saya risau tangan bengkak sikit Dan Tak boleh lurus habis..

akufisio.blogspot.com said...

Masalah bengkak pada tangan selalunya masih berlanjutan walaupun simen atau cast telah dibuka ini kerana tulang yang patah itu masih ada berlaku proses penyembuhan , satu perkara lagi bengkak selepas patah adalah normal dan ianya akan pulih selepas proses penyembuhan berhenti ianya sekitar 3 ke 6 bulan , rasa cramp merupakan tanda tangan anda tidak kuat dan ianya memerlukan latihan intensif fisio supaya tangan anda mampu lurus kembali dan dapat berfungsi seperti sediakala.

Unknown said...

Doktor, adakah selepas buku lali tu patah ia akn mudah terseliuh dgn sndri atau adaa faktor lain ?

Unknown said...

Doktor, adakah bila buku lali itu sudah patah dan ia akan mudah trseliuh dgn sndri atau ada faktor lain ?

ànis shaz said...

Doc klu tulang humerus patah sllu mbik brp lama klu nk sembuh dlm usia 18 thn? Klu operate pula kekal ke nnti dibuang?

akufisio.blogspot.com said...

Untuk Anggota atas , tempoh penyembuhan tulang akan mengambil masa 3 bulan , kalau usia muda penyembuhan selalunya berlaku lebih pantas , andai kata sambungan tulang itu dimasukkan besi selalunya jika ianya tidak memberikan masalah kepada pesakit ianya boleh dibiarkan kekal , tetapi jika ianya memberikan ketidak selesaan selalunya ianya akan dikeluarkan apabila ianya benar benar telah sembuh dan bercantum.

::tyyna razak:: said...

Doktor saya mengalami patah tulang kaki di tepi tapak kaki pada 25/6/2020 dan da pasang pop, arini 26/7/2020 saya buat xray saya dapat tulang masih belum bercantum seperti asal, adakah normal doktor?

akufisio.blogspot.com said...

Ia masih dikira normal kerana masa proses penyembuhan bagi tulang anggota bawah badan mengambil masa 3 bulan ke atas sehingga ke 6 bulan bergantung kepada tahap kesihatan fizikal seseorang tersebut.

Maisarah said...

Salam sejahtera doktor. Saya mengalami proximal humerus fracture di bahu kanan saya pada 29/9 dan kena pakai simen selama 6 minggu. Selepas 2 minggu saya pakai simen, saya mengalami sakit menyucuk dibahagian tepi betul2 bawah kawasan patah, tetapi sakit itu hilang bila saya baring dikatil. Bila saya datang untuk check up selepas 6 minggu, pada mulanya bila pakar ortho tengok xray saya, dia kata tulang saya sudah bercantum dan tak perlu pakai simen serta boleh memulakan sesi fisioterapi.Tetapi setelah saya pergi kepada pakar fisio dan tunjukkan gambar xray serta menceritakan tentang sakit menyucuk itu, pakar fisio itu cakap kemungkinan ada masalah pada tulang saya sebab dalam gambar xray itu masih ada kawasan yang belum ditumbuhi tulang yang mungkin menyebabkan sakit menyucuk itu. Pakar fisio tidak membenarkan saya untuk melakukan weightbearing, hanya lakukan senaman angkat tangan sahaja. soalan saya, adakah sakit menyucuk itu akibat tulang saya yg belum tumbuh sepenuhnya? Atau kecederaan otot? Bolehkah saya melakukan aktiviti harian seperti biasa, kecuali mengangkat benda berat?

Maisarah said...

Doktor, kalau selepas simen dibuka masih lagi sakit menyucuk di kawasan yang patah itu maksudnya apa? Sebab saya sekarang menjalani fisioterapi dan pakar fisio tak menggalakan saya melakukan weightbearing, hanya perlu angkat dan tegakkan tangan sahaja.

Ameer said...

Doktor, saya berumur 23 tahun patah tulang tibia segmented fracture distal end dan buat ORIF dengan pasang locking plate. Pembedahan lebih kurang sebulan lepas. Ada kalanya kaki saya rasa tegang. Tidak sakit, cuma rasa discomfort. Kadangkala ada juga rasa seperti renjatan di bahagian patah. Adakah ini ada kena mengena dengan saraf? X-ray dan appointment seterusnya dalam 2 minggu lagi. Ada apa-apa cadangan saya soalan saya perlu tanya kepada doktor nanti?

akufisio.blogspot.com said...

Rasa discomfort pada bahagian yang patah dan bahagian yang telah dibedah adalah sensasi yang
normal , ini kerana bahagian yang patah itu masih dalam proses pemulihan , rasa renjatan pula menunjukkan kaki saudara tidak kuat ini kerana tiada apa apa senaman kaki yang saudara lakukan . Untuk proses pemulihan kaki ini ianya mengambil masa sekurang kurangnya 6 bulan untuk sembuh spenuhnya , cadangan saya jika saudara berjumpa dengan Dr , saudara boleh minta beliau rujukkan ke jabatan fisioterapi untuk pemulihan.

akufisio.blogspot.com said...

Hai Maisarah , selepas simen dibuka dan masih merasa sakit atau mencucuk ini , menunjukkan bahagian itu mengalami stifness , ini kerana bahagian itu telah lama tidak digerakkan , dan latihan pemulihan fisioterapi akan membantu saudari , bahagian itu tidak digalakkan weight bearing ini kerana otot otot dibahagian patah itu belum cukup kuat , dan jika tidak dilatih ianya akan mendatangkan kecederaan kembali.

Halimah92 said...

Doktor sy nk tny, pergelangan tgn adik sy patah..dan dh msuk plate. Slps sebulan operation pakar kata tulng msh blum cntum. Bgaimna tu ye doktor? Bgaiman nk cptkn proses tulang bercntum? Pakar kata dlm sblum lg klu x cntum juga kena simen 3mggu... sebolehnya xnk smpai bersimen

akufisio.blogspot.com said...

Hi Halimah , untuk tempoh penyembuhan total pada bahagian tangan , ianya akan memakan masa sehingga ke 3 bulan , tujuan pakar untuk simen kan tangan adik puan adlah kerana untuk menstabilkan tulang tangan pesakit , ini juga bagi mengelakkan apa apa pergerakan yang akan mengakibatkan proses percantuman menjadi lagi lambat , untuk mempercepatkan proses percantuman tulang elakkan pergerakkan yang agresive di bahagian yang patah , makan makanan yang berkasiat seperti tinggi protein dan kalsium serta lakukan senaman ringan bagi melancarkan pengaliran darah , untuk senaman puan boleh minta Dr rujukkan ke bahagian fisioterapi & Occupational therapy.

Another Blogers