Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Thursday, February 25, 2016

Masalah Ganglion Cyst (Sista Simpul Saraf)


Bismillahirhmanirahim , salam Jumaat , pagi ni seperti biasa terlintas di fikiran saya untuk berceritakan salah satu masalah yang biasa juga berlaku di dalam kalangan masyarakat kita iaitu Ganglion Cyst atau dalam erti kata bahasa melayu dipanggil sista simpul saraf.
Apakah yang kita perlu tahu Ganglion cyst ini , secara umumnya ia adalah jisim atau kantungan saraf  yang paling biasa berada dalam bentuk ketulan setiap bahagian sendi terutama di tangan dan kaki. Ianya benjolan yang dikenalai sebagai bukan kanser dan, dalam kebanyakan kes ianya tidak berbahaya. Ganglion Cyst ini  boleh  berlaku di pelbagai lokasi pada bahagian anggota badan , tetapi yang paling kerap terjadi pada bahagian belakang pergelangan tangan sebanyak 80% dalam kajian.


Ciri ciri Ganglion Cyst
Kebanyakanya ganglion cyst ini berisi cecair yang boleh muncul dan juga hilang, dan dalam pelbagai  saiz. Boleh saya katakana  masalah sista simpul saraf ini adakalanya tidak memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, jika sista tersebut menyakitkan, mengganggu fungsi, atau mempunyai penampilan tidak boleh diterima, terdapat beberapa pilihan rawatan yang boleh dilakukan.

Ganglion Cyst ini bermula dengan berlakunya tekanan  daripada sendi, dan ia akan terbentuk  seperti belon pada tangkai saraf itu. Ia tumbuh daripada tisu sekeliling sendi, seperti ligamen, sarung tendon, dan lapisan bersama. Di dalam belon  sista ini kebanyakan adalah tebal,  mengandungi cecair licin, sama dengan cecair yang melincirkan sendi anda atau dipanggil synovial fluid.

sista simpul saraf boleh berkembang di dalam beberapa sendi di tangan dan pergelangan tangan, termasuk kedua-dua bahagian atas dan bawah pergelangan tangan, serta bersama akhirnya jari, dan di pangkal jari. Ianya berbeza dari segi saiz, dan dalam banyak kes, sista ini menjadi besar dengan berlakunya peningkatan aktiviti di  pergelangan tangan.



Punca Ganglion Cyst ini berlaku

Kajian perubatan menunjukkan adalah tidak diketahui apa yang mencetuskan pembentukan simpul saraf ini dan selalunya ianya dikaitkan dengan kecederaan yang berulang pada bahagian sendi yang sama. Golongan yang paling biasa terjadi adalah di kalangan golongan muda yang berumur di antara 15 dan 40 tahun, dan kajian menunjukkan  wanita lebih berkemungkinan mudah terkena  daripada lelaki di atas faktor hormone dan juga sifat elasticity pada anggota badan wanita itu sendiri. Sista juga biasa terjadi di kalangan para gimnas, yang latihan mereka memerlukan berulang kali melakukan tekanan kepada pergelangan tangan.

Jenis Ganglion Lain


 Ada juga sista simpul saraf yang berkembang pada sendi hujung jari - juga dikenali sebagai sista mukus – atau ganglion Mucus Cyst  dan biasanya dikaitkan dengan artritis pada sendi jari, dan adalah lebih biasa di kalangan wanita yang berumur di antara 40 dan 70 tahun.

  
Gejala yang berlaku dan Tanda

Kebanyakan ganglions membentuk benjolan atau ketulan yang kelihatan, bagaimanapun, ganglions kecil boleh kekal tersembunyi di bawah kulit (ganglions ghaib). Walaupun banyak ganglions menghasilkan sebarang gejala-gejala lain, jika sista meletakkan tekanan pada saraf yang melalui sendi, ia boleh menyebabkan kesakitan, kebas, dan mengakibatkan kelemahan otot . Bagi gaglion yang besar, walaupun ia tidak menyakitkan tetapi boleh menyebabkan kebimbangan psikologi mengenai penampilan pada anggota tertentu.



Pemeriksaan Doktor

Sejarah Perubatan dan Pemeriksaan Fizikal

Pada peringkat  temujanji awal, doktor anda akan membincangkan sejarah perubatan anda dan gejala. Dia mungkin meminta anda menyatakan berapa lama anda mempunyai simpul saraf, sama ada berlaku kepada perubahan dalam saiz, dan  adakah  ia menyakitkan. Selalunya dengan melakukan tekanan boleh digunakan untuk mengenal pasti sebarang  sifat kelembutan pada ganglion itu ini Kerana simpul saraf yang dipenuhi dengan cecair, ia adalah lut. Doktor anda mungkin melakukan tekapan suluhan lampu bagi melihat ketembusan cahaya pada bahagian ganglion itu.

Ujian pengimejan

X-ray. Ujian-ujian ini mewujudkan gambar yang jelas struktur padat, seperti tulang. Walaupun x-ray tidak akan menunjukkan sista simpul saraf, ia boleh digunakan untuk melakukan kesimpulan perubatan yang lain seperti arthritis atau ketumbuhan tulang.
pengimejan resonans magnet (MRI) imbasan atau ultrasound. Ujian pengimejan yang lebih baik boleh menunjukkan tisu lembut seperti simpul saraf yang. Kadang-kadang, MRI atau ultrasound diperlukan untuk mencari simpul saraf ghaib yang tidak boleh dilihat, atau untuk membezakan ganglion dari tumor  yang lain.


Rawatan bukan pembedahan

Pemerhatian buat anda semua , sista simpul saraf yang bukan kanser dan boleh hilang dalam suatu tempoh  masa, dan  jika anda tidak mempunyai gejala yang tidak selesa, doktor anda mungkin mencadangkan hanya menunggu dan memerhatikan sebarang perubahan bentuk yang luar biasa berlaku dalam Sesuatu tempoh masa.

Kekang pergerakkan (Immobilization) .Boleh saya katakan Aktiviti yang kerap dan berulang selalunya sering menyebabkan simpul saraf sista ini terjadi dan juga boleh menyebabkan peningkatkan saiz dan juga peningkatkan tekanan ke atas saraf,yang akan menyebabkan kesakitan, Fisioterapi akan mencadangkan anda menggunakan Brace atau pendakap pergelangan tangan yang boleh melegakan gejala-gejala dan mengurangkan saiz. Apabila  Sakit berkurangan,fisioterapi anda  akan menetapkan latihan senaman untuk menguatkan bahagian pergelangan tangan dan meningkatkan pelbagai gerakan yang lebih selamat.


Aspirasi. Jika simpul saraf  ini yang menyebabkan berlakunya kesakitan atau  menghadkan aktiviti, cecair ini akan disedut dengan menggunakan pincagari oleh Dr dimana Prosedur ini dipanggil aspirasi. Cara nya Kawasan di sekitar sista simpul saraf itu  akan dikebaskan dan sista tersebut akan dicucuk dengan jarum supaya cecair boleh ditarik keluar . Boleh disimpulkan kebanyakan prosedur Aspirasi sering gagal untuk menghapuskan simpul saraf kerana "akar" atau sambungan kepada sarung sendi atau tendon tidak dibuang. simpul saraf ini boleh menjadi seperti rumpai yang akan tumbuh semula jika akar tidak dibuang. Dalam banyak kes, sista simpul saraf kembali selepas prosedur aspirasi. Selalunya prosedur Aspirasi yang paling sering disyorkan untuk ganglions terletak di bahagian pergelangan tangan.




Rawatan pembedahan
Doktor juga mungkin mengesyorkan pembedahan jika gejala tersebut tidak Berjaya diatasi  dengan kaedah bukan pembedahan, atau berlaku pengulangan ketumbuhan ganglion cyst  selepas aspirasi. Selalunya Pembedahan  ini melibatkan pembuangan sista tersebut serta sebahagian sendi kapsul atau tendon sarung yang terlibat, yang dianggap akar kepada  simpul saraf atau ganglion. Kajian juga menunjukkan Walaupun selepas pemotongan, ada kemungkinan kecil simpul saraf akan kembali semula.


Kaedah pembedahan ini  biasanya merupakan  prosedur pesakit luar dan pesakit boleh pulang ke rumah selepas tempoh pemerhatian di kawasan pemulihan. Mungkin ada beberapa masalah yang minimum seperti , rasa tidak selesa, dan bengkak selepas pembedahan. aktiviti  rutin harian  biasanya boleh disambung semula selepas  2 hingga 6 minggu sesudah pembedahan, wallahuaklam..


0 Comments:

Another Blogers