Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Wednesday, February 3, 2016

Senaman Kegel untuk kaum lelaki




Bismillahirrahmanirrahim .....


OBJEKTIF
Pada permulaan post ini objektif saya adalah untuk menerangkan  setiap orang harus faham
· Kenapa otot lantai pelvik boleh lemah bagi  lelaki.
· Bagaimana untuk melakukan pemeriksaan otot lantai pelvik Untuk lelaki.
· Bagaimana untuk melakukan senaman otot lantai pelvik untuk lelaki.

PENGENALAN DAN ANATOMI OTOT PELVIK
Lantai pelvis terdiri daripada lapisan otot yang menyediakan a'hammock 'atau' sling 'dari tulang kemaluan di bahagian hadapan untuk tulang ekor di belakang. Fungsinya adalah untuk menyokong organ-pelvik pundi kencing dan juga rektum, ianya  membantu untuk mengekalkan struktur ini dalam kedudukan yang betul dan untuk menjaga pundi kencing dan cawangan bahagian dubur agar secara automatic ianya ditutup. Ini menghalang kebocoran air kencing atau najis dan bertindak sebagai mekanisme perlindungan pada lelaki.





APAKAH PUNCA TERJADINYA KELEMAHAN PADA OTOT PELVIK INI?
Dalam kajian menyatakan bahawa Otot lantai pelvis boleh menjadi lemah disebabkan oleh:
1.       Kesan daripada pembedahan pada bahagian prostat seperti pembedahan pembuangan kanser prostate. Kesan pembedahan pembuangan batu karang.
2.       Kekerapan Meneran  yang dilakukan secara berterusan untuk mengosongkan usus anda, biasanya disebabkan oleh sembelit yang kronik.
3.       Batuk yang berpanjangan  seperti batuk perokok  ,penyakit paru paru bronkitis kronik atau asma
4.       Mempunyai masalah Berat badan yang  berlebihan atau obesity
5.       Pekerjaan yang memerlukan  Mengangkat berat yang berterusan sebagai rutin pekerjaan.
6.       Masalah Neurological  (contohnya, selepas strok atau kecederaan tulang belakang, atau akibat daripada multiple sclerosis atau keadaan lain) juga boleh terhasilnya fungsi otot pelvik yang lemah.

BAGAIMANAKAH KITA MELAKUKAN PEMERIKSAAN SENDIRI BAGI MENGETAHUI KELEMAHAN OTOT PELVIK INI.?
Di sini ingin saya kongsikan teknik yang biasa saya lakukan kepada pesakit saya dimana cara cara berikut mampu membantu anda untuk mengenal pasti otot lantai pelvik anda:
Perlaksanaan ujian ini saya lakukan bagi pesakit saya memahami bahawa Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk mengenal pasti dengan betul otot yang perlu dilaksanakan nanti


1.Teknik pertama ialah ketika anda sedang membuang air kecil , anda cuba untuk menghentikan aliran air kencing pertengahan aliran (ujian berhenti).
1.       Bayangkan atau  anda sedang membuang air kecil, cuba untuk menghentikan aliran  air kecil anda di pertengahan aliran, kemudian memulakan semula ia.
2.       (Anda boleh melakukan ini "dalam keadaan sebenar" jika anda mahu, tetapi berbuat demikian hanya untuk belajar dengan menggunakan otot yang  betul untuk tujuan latihan: jangan melakukan ia sebagai  amalan atau kerana ia boleh mengganggu pundi kencing normal dari mengosongkanya.)
3.       Jika teknik anda adalah betul , setiap kali anda mengetatkan otot lantai pelvis anda, anda mungkin merasa pangkal zakar anda bergerak ke atas sedikit ke arah abdomen anda.

2.Teknik yang kedua ialah anda cuba untuk menahan angina supaya tidak dilepaskan dari dubur anda.
1.       Duduk atau berbaring dengan selesa dengan otot-otot paha, punggung dan abdomen  berada di dalam keadaan santai.
2.       Cuba  Ketatkan cincin otot sekitar laluan belakang seolah-olah anda cuba untuk mengawal cirit-birit atau angin. Kemudian Lepaskannya.
3.       Mengamalkan pergerakan ini beberapa kali sehingga anda pasti yang anda bersenam otot yang betul. Cuba untuk tidak memerah otot  punggung anda atau mengetatkan paha atau otot perut.fokus pada bahagian otot laluan dubur sahaja.

Apabila anda tidak dapat merasakan himpitan yang pasti dan mengangkat tindakan otot lantai pelvik anda (atau tidak dapat walaupun melambatkan aliran air kencing seperti yang dinyatakan dalam teknik kedua), ini menunjukkan anda perlu mendapatkan bantuan profesional untuk mendapatkan otot lantai pelvik anda berfungsi dengan betul

BAGAIMANAKAH KITA MELAKUKAN LATIHAN SENAMAN INI ?
Jika anda mula merasa otot pelvik ini bekerja, anda sudah  boleh untuk memulakan latihan senaman ini.
Cara yang pertama ialah
1.       cuba ketatkan dan menarik secara dalam dengan kuat pada bahagian otot di sekitar dubur dan uretra semua sekali gus.
2.       Mengangkat otot otot ini dengan arah ke dalam. Seperti menahan angin (kentut) dari terlepas.
3.       Cuba dan tahan penguncupan ini kuat dengan kiraan 1-5saat, kemudian lepaskan perlahan-lahan dan berehat untuk beberapa saat.
4.       Anda harus mempunyai perasaan bahawa otot itu dilepaskan tanpa ada rasa tarik dibahagian sekeliling dubur.
5.       Ulang ( "memerah dan angkat") dan berehat.
6.        Adalah penting untuk berehat di antara setiap kontraksi otot. Jika anda mendapati ia mudah untuk menahan penguncupan untuk kiraan lima, cuba untuk bertahan lebih lama - sehingga sepuluh saat
7.        Ulang ini seberapa banyak kali yang anda mampu sehingga maksimum 8-10 kali ,Cuba lakukan penguncupan yang kuat, perlahan dan terkawal.
8.       Anda boleh variasikan senaman ini dengan pengecutan pendek, cepat, tetapi kuat, menarik dan segera melepaskan.
9.       Teknik  senaman ini dilakukan rutin sekurang-kurangnya 3-4 kali setiap hari. Anda boleh melakukannya dalam pelbagai posisi sama ada - berbaring, duduk, berdiri, berjalan.

adalah penting untuk melakukan kedua-dua set latihan sebagai pengecutan perlahan membantu membina stamina otot dan latihan pesat membantu otot lantai pelvik untuk bertindak balas dengan cepat apabila diperlukan.

TEKNIK INI TIDAK BERKESAN JIKA
Ketika melakukan senaman:
1. JANGAN tahan nafas anda.
2. JANGAN tolak ke bawah dan bukannya memerah dan mengangkat.
3. JANGAN mengetatkan perut, punggung atau paha.

 APAKAH PEKARA YANG PERLU DIINGAT?
·         Cuba lakukan senaman secara teratur.
·         Monitor berat badan anda. Ini kerana peningkatan berat badan anda akan meningkatkan jumlah tekanan pada otot lantai pelvik anda.
·          Anda perlu ingat latihan akan menjadi lebih sukar untuk dilakukan pada waktu malam  apabila otot anda mengalami keletihan. Jika anda mendapati ini adalah masalah untuk anda, cuba untuk melakukan latihan anda di siang hari.
·         Dapatkan diet yang seimbang dengan pengambilan makanan yang berserat dan cuba elakkan sembelit dan juga mengelakkan tabiat  meneran semasa membuang air besar.
·         Dapatkan nasihat perubatan untuk Demam, asma atau bronchitis bagi mengurangkan bersin dan batuk.
·         Postur yang betul dan mengangkat barang berat dengan teknik yang betul boleh membantu mengelakkan otot pelvik menjadi lemah .

APAKAH MANFAAT TAMBAHAN SENAMAN INI  UNTUK LELAKI ?



Secara amnya senaman otot lantai pelvik untuk lelaki didapati sangat berkesan dalam memulihkan fungsi erektil menurut kajian baru-baru ini diterbitkan. Penyelidikan di Fakulti Kesihatan dan Keselamatan di University of the West of England, Bristol, menunjukkan bahawa senaman otot lantai pelvik menyebabkan kadar peningkatan yang positif  dalam membantu keseluruhan seperti memberi kesan yang  sama dilihat seperti rawatan mengambil Viagra. Wallahuaklam ..

0 Comments:

Another Blogers