Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Sunday, September 6, 2015

Tubuh yang flexible

Senaman Flexibility
Bismillahirahmanirahim,

Asalamualaikum , dalam entry kali nie saya nak share kan sedikit tentang makna flexibility yang selalu digunakan dalam kehidupan seharian kita , tetapi kita tak perasan.

Apakah yang dimaksudkan flexibility ?
Ianya merupakan satu sifat kelembutan atau pemanjangan oleh tisu tisu anggota tubuh yang mengelilingi bahagian sendi seperti Otot , Connective tisu dan Kulit .
Kelebihan mempunyai flexibility ianya akan meminimumkan kecederaan apabila tubuh badan melakukan aktiviti sukan atau lasak.

Kenapa flexibility ini amat penting ?
kerana dengan flexibility tubuh badan anda mampu dielakan daripada mengalami masalah kecederaan yang serius kerana ia membantu menyediakan otot serta tendon yang longgar sebelum melakukan apa apa aktiviti.

Ianya juga mampu mengoptimumkan fungsi penyembuhan pada tisu anda dengan mengurangkan pembentukan tisu tisu keras dan juga parut .

Bagaimana kita hendak mencapai flexibility ?
Flexibility boleh dibentuk dengan melakukan senaman rengangan yang consistant dan ianya boleh dijadikan satu aktiviti yang wajib sebelum memulakan apa jua aktiviti yang lasak seperti bersukan.

Bila senaman renggangan boleh dilakukan?
1.Sebelum dan selepas melakukan aktiviti fisikal
2.Ketika melakukan senaman pemulihan rehabilitasi dimana stretching hendaklah menjadi satu senaman ketika pemanasan dan penyejukan serta dipastikan senaman renggangan dilakukan dengan meminimumkan rasa sakit.

Bagaimana melakukan stretch?
yang pertama sekali tanya fisioterapi anda he he kerana dengan panduan yang betul ianya mampu mengelakkan senaman menjadi masalah atau mendatangkan kecederaan yang tak diundang.

Jenis senaman stretching terbahagi kepada 2
= SLOW STATIC STRETCH
senaman ini memerlukan kekuatan anggota badan yang lain atau menggunakan alat alatan bantuan seperti dumbell , meja atau kerusi ,selalunya senaman ini ditahan dalam 15 ke 30 saat .
contoh :
senaman ini mudah dilakukan dalam apa jua keadaan.

=CONTRAX RELAX METHOD
Selalunya senaman ini dilakukan dengan melakukan stretching dalam keadaan interval yang merulang ulang sebagai contoh kita stretch dengan melawan resistant dan tahan 6-8 saat kemudian berehat 2-5 saat dan dilakukan berulang kali .


So info ini sedikit sebanyak mampu menjelaskan bahawa senaman flexibility ini amat mudah dilakukan dan boleh dilakukan dalam apa jua keadaan

Wasalam...

0 Comments:

Another Blogers