Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Sunday, May 24, 2015

Apakah itu (TIA) Transient ischemic Attack

Stroke (TIA)

Bismillahirahmanirrahim

Asalamualaikum....

Hari nie kiter citerkan sikit berkaitan TIA , Apa itu TIA ye...
Dalam makna yang mudah untuk difahami , ianya merupakan satu gejala MINI STROKE..
puncanya ialah peredaran darah kebahagian otak berlaku halangan atau terhenti secara tiba tiba dalam jangka masa yang singkat , yang mengakibatkan kerosakan tisu tisu otak secara kecil disebabkan kekurangan oksigen.

Waktu berlaku....
Ianya berlaku dalam masa 24 jam , dan gejala yang ditunjukkan hampir sama seperti gejala stroke.

Punca ianya boleh berlaku...
Gejala mini stroke ini boleh terjadi kepada 3 kategori

  1. Kurangnya pengaliran darah kebahagian otak disebabkan tekanan darah yang rendah berlaku pada salur darah yang membawa darah beroksigen ke otak , antaranya adalah salur darah karotid.
  2. Enapan darah beku  (BLODD CLOTH) dari bahagian badan yang lain mengalir melalui jantung dan tersumbat ke laluan darah yang menyalurkan ke otak
  3. Penyempitan pembuluh salur darah disebabkan enapan lemak dan kolestrol yang mengakibatkan penyumbatan .
Pekara yang perlu di fahami dan ditekankan melalui masalah ini ialah
  • 40% orang yang menghadapi masalah TIA ini dalam kajian menunjukkan mereka berkemungkinan boleh mendapat stroke yang sebenar.
  • Kajian menunjukkan dalam masa terdekat atau beberapa hari stroke boleh terus terjadi .
  • Simptom TIA sama seperti simptom stroke.

Apakah Langkah Pencegahan yang baik...

  • Goal atau tujuan dalam pengurusan TIA ialah untuk mengelakkan atau mencegah ianya berlaku pada masa depan atau terdekat , jangan pandang isu ini remeh , kerana pencegahan awal adalah rawatan yang paling terbaik.
  • Pengawalan berat badan yang ideal , diet yang seimbang , pengawalan pengambilan rokok dan minuman keras ( bagi non Muslim) ,lakukan senaman yang konsistant serta seimbang adalah satu pencegahan yang paling baik.
  • Bagi yang mempunyai risiko , pengambilan ubat diatas nasihat Dr pakar adalah terbaik kerana pengambilan ubat untuk mengelakkan pembekuan darah adalah salah satu rawatan yang berkesan dalam pencegahan.
  • Jika TIA berlaku disebabkan blockage di dalam salur darah ,seperti carotid atery , Dr Pakar akan menyarankan satu pembedahan yang membuka kembali laluan carotid dipanggil endarterectomy dan  stenting.
Apa yang penting adalah pencegahan dan dapatkan dari nasihat pakar agar kita dapat mencegah dan menjauhi risiko untuk menghadapi pekara ini . 






0 Comments:

Another Blogers