Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Thursday, May 28, 2015

Teknik merawat Muscle Cramp

Rawatan untuk Cramp

Bismillahirahmanirahim....

Asalamualaikum, hari nie saya nak citerkan sikit berkaitan dengan masalah yang simple dalam bahagian musculoskeletal atau otot , tapi impaknya amat memberikan kesan kepada orang yang menghadapi masalah ini.

Muscle spasm atau Kejang Otot , kadang kadang paling senang saya nak bagi anda faham ialah orang melayu kita panggil ianya simpul biawak tapi dalam slanga mat saleh diorang panggil charley horse..Hermmm ye kot ...

Apakah itu muscle  Cramp & spasm ?
ianya satu proses pengecutan atau kontraksi otot yang tidak sekata dan berlaku secara tiba tiba , ianya mengakibat kan kesakitan dan juga rasa yang amat tegang pada bahagian yang terlibat ,kawasan yang paling biasa terkena ialah di bahu,belakang badan , perut ,tangan dan juga betis.





Punca ianya terjadi.
  1. Pengaliran darah yang tidak baik dan juga disebabkan penyempitan salur darah.
  2. Terlebih exercise (kata orang buat exercise lebih dari kemampuan badan)
  3. kurang renggangan ketika melakukan aktiviti sukan
  4. bersenam di tengah tengah panas
  5. otot dah terlalu penat ( berdiri lama lebih dari lapan jam)
  6. kekurangan mineral magnesium dan potasium
  7. kurang kalsium bagi ibu mengandung
  8. Kerosakan saraf di belakang atau di leher disebabkan masalah cakera disc
  9. stress dalam kehidupan harian.
  10. kesan sampingan ubat ubatan yang diambil sebagai contoh  Lasix, Procardia,Evista, Aricept dan beberapa jenis lagi yang DR lebih arif.
Perawatan yang boleh dilakukan
Masalah kejang otot tidak memerlukan pembedahan ataupun pengurusan yang sukar kerana rawatan selalunya boleh dlakukan sendiri dan amat penting kita memahami punca dan simptom itu dahulu.
rawatan yang boleh saya katakan agak berkesan adalah 
  1. Urutan yang ringan  (ianya amat membantu bagi melancarkan peredaran darah dan membantu pelancaran darah yang beroksigen ke tubuh .
  2. Lakukan renggangan atau stretching sebelum melakukan aktiviti aktiviti yang berat.
  3. Bagi kejang yang baru berlaku tuamkan dengan Tuala panas atau hot water bag bagi melembutkan otot yang keras 
  4. elakkan kena direct aircond pada bahagian kaki ketika tidur malam , kerana pengecutan otot berlaku dengan kadar tinggi ketika suhu sejuk.
  5. Diet yang seimbang amat perlu dan pisang mengandungi potasium yang baik serta mampu diserap badan dengan baik
  6. ikuti sunnah RASULALLAH SAW ,makan secubit Garam sebelum makan nasi kerana dibuktikan dalam kajian garam mampu merawat masalah kekurangan mineral diadalam tubuh dan ianya mampu mengelakkan kekejangan berlaku dengan kerap.


3 senaman ini insha allah mampu membantu mengurangkan risiko untuk kekejangan atau spasm ini berlaku , semoga ianya bermanfaat dan boleh membantu anda..

0 Comments:

Another Blogers