Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Wednesday, December 17, 2014

Osteoarthritis serta Puncanya

Apakah itu Osteoarthritis
Asalamualaikum, Untuk entry kali nie aku nak citerkan sikit perihal sakit lutut nie, selalunya sakit lutut nie selalu diakaitkan dengan usia yang semakin meningkat . Osteoarthritis...
aku rasa semua orang pernah dengar benda nie kan , kadang kadang sakit lutut nie menyebabkan pesakit suffer sehingga membataskan pergerakan dan juga menjadi orang hilang upaya lagi...

Itulah lumrah manusia dimana semua yang ada di tubuh kita adalah pinjaman semata mata , dan ada expired date dia, itu caranya Allah nak beritahu kita secara penuh kasih sayang ,yang kita semakin tua ..Hu hu..

So berbalik pada tajuk , Osteoarthritis adalah sejenis penyakit yang akan menyerang mana mana sendi di badan manusia, kecuali sendi pintu atau seangkatan denganya..eh salah topic lak..antara tempat yang paling mudah kena attack Lutut, sendi Peha, Belakang, dan Juga Bahu . Sakit lutut salah satu symptom yang biasanya mudah berlaku pada setiap gender..Mengikut kajian wanita lebih mudah diserang sakit lutut OA nie berbanding lelaki..
Kenapa ekk agaknya..
1. Kalsium wanita akan diserap oleh anak anak yang dikandung oleh mereka ..maka anak anak hormatilah dan sayangilah ibu anda ,besarnya pengorbanan mereka sampai kalsium mereka pun kita serap ..
2.Allah menciptakan kaum hawa sebagai Ibu , maka setiap diri mereka penuh kelembutan dgn kasih sayang , maka anggota tubuh badan mereka also penuh dengan kelembutan sehingga tendon , tisu , tulang pun lembut maka kebarangkalian sendi sendi mereka lebih flexible dan ini menyebabkan risiko untuk mendapat OA ada disitu.
3.Perubahan Hormon, Kajian menyatakan hormon estrogen pada wanita memainkan peranan sebagai pelembut pada setiap rawan dalam tubuh badan mereka , tetapi apabila mereka melepasi tahap menopous, hormon ini tidak dihasilkan lagi ,maka risiko untuk mereka menghadapi masalah OA ini ada di situ.
4.Genetik, Juga ada dinyatakan dalam kajian , jika dalam keluarga itu , si ibu ada masalah OA knee, maka risiko untuk anak anak mereka juga ada terutama bagi anak anak perempuan.
5.Gaya Hidup..Antara salah satu pekara yang kita lihat penggunaan kasut tumit tinggi, confirm kalau korang tanya org yang pakai kasut tumit tinggi nie selesa atau tak aku percaya diorang akan kata tak selesa tetapi kerjaya memaksa mereka cheewaaahh..

Pada mulanya aku nak percaya kajian genetik nie susah jugak, tetapi sepanjang 13 tahun aku dalam bidang nie , aku akui ianya boleh berlaku sebagai contoh ada satu pesakit aku , Mak nya berumur 78 tahun ,masalah utama sakit Lutut OA, masa aku buat rawatan nenek nie ,tiba tiba datang 2 orang makcik dalam lingkungan 40-50 tahun umurnya menceritakan mereka juga mempunyai masalah lutut sama seperti nenek @ ibu mereka .

Contoh Gambar





Dalam kedua dua contoh gambar ini kita boleh lihat dengan jelas apa itu Sakit Lutut OA /Radang sendi lutut.
kalau kaki kita sihat walafiat selalunya akan ada ruang antara kedua dua tulang iaitu tulang tibia dan femur, maka Jika jadinya OA rawan atau kartilage yang menjadi pelincir dan juga pelapik antara permukaan kedua dua tulang ini akan haus , maka tulang ini akan bergesel sesama sendiri yang akan mengakibatkan inflamasi pada permukaan tulang...oleh itu kesakitan yang amat ,atau rasa seperti terbakar akan berlaku disekitar permukaan lutut. kalau makcik pakcik kat hospital tue cakap pijar ngan bisa bisa yang sukar digambarkan.

Tanda tanda yang lutut kita nak tamat tempoh atau nak kena OA nie ialah
  1. Kerap sakit apabila berjalan dalam jarak yang jauh, tetapi sakit nya kurang bila rest
  2. bengkak sekitar lutut
  3. Rasa suam suam di keliling lutut, kadang kadang merah di permukaan lutut
  4. sendi rasa ketat ,terutama lepas bangun pagi , nak kena gerak sikit sikit baru rasa longgar.
  5. rasa sukar nak tegak kaki lepas duduk terlalu lama , atau lepas bersila
  6. Konfirm kaki sakit nak naik tangga
  7. Muzik krak atau krepitus dihasilkan di lutut tiap kali bengkok ngan tegakkan kaki..
Soalan cepu Emas selalu pesakit aku tanya, boleh tak makcik makan suplement penambah rawan lutut...
Hmmmm..kajian menyatakan dalam OA ni sakit tu berpunca kerana rawan di hujung permukaan tulang kita dah haus dimamah usia. Dan rawan tu xboleh nak dihasilkan lagi oleh badan. Sebab tu biasa nya utk rawatan OA, lebih kepada symptomatic relief atau merawat simptom-simptom terutama sekali sakit dan kekakuan sendi - dan ini melalui pengambilan ubat NSAIDs (non-steroidal anti-inflammatory) yg mengurangkan keradangan di sendi (sebagai one of the first line treatment, total joint replacement being the definitive treatment). Dan bukan dgn mengambil makanan2 'kesihatan' yg biasa dipromosi ni. X salah utk ambil sebagai supplemen kepada makanan, tapi bukan utk RAWATAN sendi - ia sama sekali xboleh nak hilangkan sakit sendi tu.
Tetapi kadang kadang aku kesian tengok makcik, pakcik , uncle, auntie habiskan beratus ratus ringgit beli produk supplement yang kononya boleh menggantikan rawan nie,tetapi mereka berhak diberitahu keadaan yang sebenar dan terpulang bagi mereka untuk mempercayai atau tidak. Ini berlaku kepada pesakit aku sendiri yang mengamalkan produk supplement nie sampai 3 -4 tahun tapi last last kena tukar sendi juga..Bagi aku tak salah itupun satu ikhtiar juga tetapi apabila kita mkan supplement tue dekat setahun dua ,tak ada improvement maka stop sahaja ,Jumpa Pakar Tulang dan dapatkan penjelasan yang lebih terperinci dari Dr orthopedic yang akan memberikan rawatan alternative kepada pesakit.

Insha Allah Pada Entri akan datang aku akan selitkan senaman yang secara semula jadi boleh membantu menguatkan otot otot kaki agar OA ini dapat dikurangkan risiko untuk menghidapnya.

Wassalam..











0 Comments:

Another Blogers