Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Tuesday, December 16, 2014

senaman asas tulang belakang

Senaman Tulang Belakang
Asalamualaikum..
Untuk entry kali nie aku nak share sedikit pasal senaman senaman asas yang boleh korang lakukan apabila kena sakit belakang..

Tapi satu benda ada dalam mentaliti masyarakat aku nie adalah urut...tak dinafikan urut memang best tapi selalunya ada pesakit aku lepas pergi urut langsung tak boleh jalan , paling teruk kena demam urat lagi..hu hu maksud aku kramp atau kekejangan otot yang teruk..

Adalah satu kisah kawan aku , dia kena sakit belakang (PID) lepas main badminton, siap pergi jumpa tukang urut lagi , malam tue lepas main siap pergi ngeteh ( maksudnya pergi minum kat kedai) bahasa org johor, dia komplen sakit sikit sikit , maka aku pun memberikan nasihat sebagai jurupulih anggota yang profesional chewwahh walaupun kalau ikutkan aku tak kerja malam tue , tapi di atas amanah yang dipikul dibahu maka aku memberi panduan kepadanya untuk letakkan ais pack pada belakang dan area yang sakit itu..Diatas pemikiran yang sukar ditembusi mengatakan ais itu angin dia membantah sekeras kerasnya..maka aku pun mendiamkan diri, kerana aku tahu member aku nie memang tak minum ais punya orang..

Nak dijadikan cerita esoknya member aku nie admitted kat hospital sebab kesakitan yang semakin teruk dan telah menjalar disekitar kaki kanan dia, siap kata kat aku lepas pergi urut tradisional dia tak boleh jalan , paling teruk kena berbaring je.. last last bini dia hantar ke hospital, apalagi dah sakit sangat sedas dua la injection dapat nak bagi kurang sakit.

Esoknya member aku nie dirujuk ke Dept Physio untuk rawatan, siap malu malu biawak lagi member aku sebab jumpa aku pagi tue , dia siap cakap pakcik tukang urut tue siap kepak kepak lagi belakang ngan kaki dia last last terus terkepak macam burung unta yang tak boleh terbang..ehhh burung unta memang tak boleh terbang kan...Ok fokus balik pada tajuk, aku pun nasihat kat member aku , kalau malam tue dia dengar cakap aku dia letak ais kat belakang , rehat sambil cari posisi tidur yang selesa dan lakukan renggangan yang ringan insha Allah sakit belakang itu tak akan teruk..

So aku nak share apa yang patut korang lakukan kalau tiba tiba sakit belakang berlaku tanpa korang jemput

  1. Berhenti segala aktiviti yang boleh mengaktifkan sakit belakang itu berterusan, sebagai contoh,membongkok atau mencangkung.
  2. Berehat serta tuamkan Ais kebahagian yang sakit ,tuamkan selama 20min dan berterusan setiap 4jam sekali, kalau malas nak pakai ais cari ice pack mcm dalam gambar nie ,kat farmasi banyak jual benda alah nie, anak demam pun boleh tuam kat dahi ,senang tak basah.




3.Pilih posisi yang selesa seperti di dalam gambar ini 

4.Boleh ambil panadol kalau sakit itu masih boleh dikawal..tapi jangan la sampai satu papan panadol korang balun , sebab kalau sakit itu berterusan memang korang kena ambil ubat penahan sakit tetapi haruslah dikawal dan jumpa dengan Dr.

Selalunya sakit belakang nie kalau ringan ianya hanya berlanjutan dalam 1-3 minggu , kalau teruk tue kadang kadang 3-6 bulan..waktu sakit tue dah kurang jangan la korang cuba try buat atau cari posisi yang buatkan sakit tue menjelma kembali, macam member aku nie dah semakin baik dia kata dia nak try buat pusing pinngang tak pasal pasal sakit balik..hhhhhaaaa makan ubat balik member aku tue..kalau dah hilang sakit buat dont know je..biaq pi la sakit dia tue...

Ok senaman yang basic korang boleh try insha Allah mujarab untuk sakit belakang yang akut , sebagai contoh sakit bila nak bangun pagi , so sebelum korang pegi bilik air nak solat subuh tue korang try buat exs yang aku tunjuk nie at least ko spend sikit masa dalam 10 min mcm tue ,contohnya mcm dalam gambar nie..


1.Double Knee Rolling 
Depangkan tangan , rapatkan kedua dua lutut ,kemudian secara perlahan lahan pusingkan pinggang ke arah kiri dan kanan secara perlahan dan teratur , cuba stretch semampu yang mungkin, berhenti apabila sakit yang keterlaluan , sakit sedikit sebab stretch adalah rasa yang normal, teruskan sebanyak 15-30x


2.Knee to the chest
Bengkokkan kedua dua lutut , letakkan tangan diatas atau bawah
lutut dan secara perlahan tarik serta rapatkan kedada, lakukan kedua dua lutut , senaman ini adalah salah satu cara renggangan yang baik untuk tulang belakang level 5-s1,kalau dapat tahan dalam 10 saat lagi baik kalau tak boleh ulang perlahan lahan dan berterusan sehingga rasa longgar.





3.Sciatica Stretch
Bagi sakit belakang yang ada merebak ke bahagian kaki ,korang boleh cuba senaman ini , letakkan tangan di pelipat lutut ,kemudian secara perlahan lahan tegakkan kaki sehingga ada rasa tarik dan pulling , biarkan sekejap dalam 5 saat ,diulangi berulang kali semampu yang boleh.




Aku selalunya pun untuk pesakit , aku tak ajar banyak banyak sebab takut diorang stress sebab banyak sangat exercise, lagi satu orang malaysia nie malas nak bersenam , sebab tue 10 pesakit aku tanya ada buat exs tak 8 tak buat , 2 buat ..so macam mana nak baik sakit belakang tue..
untuk panduan senaman tulang belakang ini jika dilakukan 3 kali sehari insha Allah akan nampak perubahannya, yang paling penting sakit itu akan semakin berkurangan..

ada pesakit tanya aku nak letak minyak panas boleh, jawapan aku simple je ,letak la selagi sakit tue boleh dikurangkan , tetapi mentaliti minyak panas nie akan berkesan kalau korang combine kan dengan senaman sakit belakang nie....Insha ALLAH..


0 Comments:

Another Blogers