Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Wednesday, December 17, 2014

Cara Guna Ais Pack serta Hotpack.

Hotpack atau Cold pack
Asalamualaikum..
Untuk post entry di petang yang penuh kerahmatan ini , aku nak share berkaitan penggunaan terapi panas ngan terapi sejuk, Dalam masyarakat malaysia yang penuh kemajmukan ,tak termasuk bangladesh, indonesia, vietnam dan paling latest di abad ini kebanjiran awang hitam..eh silap nie nak citer pasal rawatan ke cerita kebanjiran warga asing nie...ok fokus back to the topic..

Contoh..Hot Bag
  Korang balut je ais tue dalam plastic ,lepas tue balut ngan towel lembab..

Soalan Cepu Tembaga
Kenapa sakit belakang yang akut digalakkan letak ais berbanding panas?

Jawapan yang aku terima dari student yang penah aku jadi dia punya mentor dulu dia kata ais sejuk dan menyamankan, memang betul jawapan tue tapi tue jawapan standard budak sekolah rendah, kalau aku tanya pun , Dik panas terik nie kenapa minum ais , so konfirm 100% jawapan dia akan sama..

Tapi dalam fisiologi yang berlaku pada badan manusia , apabila berlaku strain pada otot , atau dalam kata lain , sakit belakang yang akut ( Baru kena dalam 24 Jam/ 48 Jam) ,ais memainkan peranan yang penting untuk mengurangkan sakit. Kalau korang nak lebih faham aku bagi contoh ye.. Katakanlah hari ni ko punya tangan terketuk ngan Hammer , apa akan belaku, sure bengkak dan lebam kan , maka kalau ko nak bagi bengkak tue surut ,aku rasa korang akan cari air batu.. Oleh itu apa bila berlaku kecederaan pada bahagian belakang secara fisiology nya otot di bahagian belakang akan berlaku inflamasi atau dalam bahasa lagi mudah nak faham bengkak (Spasm) ..sebab tue korang secara otomatiknya korang akan rasa sukar untuk bergerak dan berdenyut denyut..kalau kena sengat lebah atau penyengat berdenyut tak..haaaa rasa nya mcm tue lah kut, sebab setiap orang tahap sakit dia berbeza beza.

Sebab itu apabila kecederaan ini berlaku dalam tempoh 24 jam atau 48 jam (1 hari ke 2 Hari)
cara yang berkesan adalah tuamkan dengan ais ,lakukan sekerap yang mungkin bagi melegakan rasa kesakitan itu. Kalau sakit berterusan jangan lupa pergi jumpa Dr , cara ini untuk mengurangkan suffer korang kalau kena kat rumah ke , office ke , padang bola ke atau sewaktu dengan nya.

Soalan Cepu suasa
Bila masa nak gunakan panas pulak?
Aku perasan tiap tiap kali aku jumpa pesakit aku diorang mesti kata , pakcik gosok ngan minyak panas je nak..lepas tue pakcik tuam ngan tungku bersalin makcik engkau..
Aku pun tanya balik apa pakcik rasa lepas buat benda alah tue..
Dia kata la lagi sakit dibuatnya siap rasa macam kena bisul berdenyut denyut lepas tuam ngan benda panas..
Bagi aku cara pakcik tue tak salah , dan dia berikhtiar , tetapi masa ngan waktu kecederaan itu tak sesuai ngan rawatan yang pakcik tue buat.

Ini kerana apa bila kecederaan berlaku dalam tempoh yang baru , terapi panas akan mengakibatkan pengembangan salur darah semakin membesar dan ianya akan mengakibatkan pembengkakkan dan inflamasi di sekitar tisu otot, maka  kesakitannya dikhuatiri akan bertambah.

so , nak bagi korang lagi mudah paham , terapi panas nie lebih afdal atau effective dilakukan apabila kesakitan semakin kurang , cuma tinggal rasa lenguh , penat , ketat atau stiffness early morning, selalunya ianya dilakukan apabila masuk hari ketiga sakit , kerana waktu itu symptom sakit belakang lebih kepada sengal sengal dan stifness, maka terapi panas akan menjadi effective

Panas yang aku maksudkan adalah penggunaan beg air panas atau hot pack ye bukan minyak panas ..

Soalan Cepu Plastik
Boleh tak gabungkan kedua dua nya sekali?

Eh.... mesti la boleh apa salahnya , tapi ikut cara yang aku ajarkan nie insha Allah akan nampak perbezaanya, cuma kena banyak bersabar , jika ada pengambilan ubat teruskan dan lakukan rawatan yang simple ini tetapi berkesan . Dan gabungan ini korang boleh lakukan kalau sakit tue dah jadi sakit yang chronic (bermaksud lebih dari 1 minggu) , apa apa pun terapi ais ngan panas ini mudah , save cost dan no bad side effect cuma method dia kena betul..

Posisi nak buat rawatan nie terpulang pada individu tersebut..korang boleh rujuk posisi baring yang aku post dalam entry lepas ..lepas tue korang letak je Hotpack ke /ais pack pada tempat sakit tue..

Wasalam...


Kalau boleh jangan buat cara nie dah la ye..aku tak galakkan

 





0 Comments:

Another Blogers