Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Monday, December 22, 2014

Rawatan untuk Spondylosis

Spondylosis

Asalamualaikum..

Bestnya hujan malam nie , alhamdulillah sejuk nak buat tidur hu hu , hujan rahmat nie, tetapi hujan dugaan buat saudara kita di pantai timur.. Topic di malam ini aku nak citerkan sikit pasal Lumbar spondylosis..

Hrmmmm apa benda spondylosis nie macam bunyi spongebob je ...Haaa kalau korang nak tahu benda nie merupakan sedara pada OA lulut, seperti yang aku postkan dalam entry sebelum nie. Lumbar spondylosis nie adalah merupakan salah satu radang pada sendi sendi atau cantuman di tulang belakang, Ianya apa bila berlaku akan mengakibatkan si pesakit menderita sakit belakang dan juga sakit pada bahagian kaki jika berlaku himpitan pada saraf...

Kompleks betul badan manusia nie kan , tetapi benda ini boleh berlaku tak kira apa peringkat umur dan jika ianya nak berlaku pada orang muda pun boleh juga terjadi, tetapi selalunya ianya berlaku lebih kepada warga warga veteran.

Kadang kadang sakit nie datang tanpa apa apa symptom sehinggalah muncul tanda tanda stiff,sakit jika berada satu posisi yang lama , contoh duduk yang lama dan berdiri terlalu lama, Bagi pesakit yang selalu mengalami masalah sakit belakang nie  pernah tak korang pergi hospital atau klinik pergi buat x ray dan dr akan kata tulang korang ada tulang baru tumbuh tak pun ada tulang tajam yang tumbuh...hrmmm ini merupakan salah satu tanda yang tulang korang mengalami masalah spondylosis nie...

Punca punca dapat masalah nie adalah lebih kepada faktor faktor fizikal yang secara tak sengaja seperti semasa mudanya kerap melakukan aktiviti yang lasak seperti mengangkat barang barang yang berat, berat badan yang tak terkawal atau trauma disebabkan hentakan atau jatuh yang kerap..kadang kadang ada setengah kes lansung tak dapat tahu apa puncanya..

Dalam X ray selalunya  kita akan nampak macam nie


tulang tue selalunya nampak pelik atau ada tajam tajam sikit.

Bayangkan lah mcam mana tulang kita yang tajam nie mencucuk cucuk kat sekeliling otot belakang kita nie , sakit wooo, tetapi banyak kaedah dan rawatan yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan masalah sakit disebabkan spondylosis nie..

Penggunaan TENS (Transverse Electrical Stimulation)

Merupakan satu rawatan yang ringkas untuk memberikan kelegaan pada sakit belakang dengan menggunakan stimulasi elektrik yang kecil agar otot otot disekitar kawasn yang sakit menerima Pain killer semula jadi cetusan dari stimulasi elektrik yang dihasilkan dari saraf pusat dan Gland pituitary. yang dipanggil Endorphin hormone..Hebat ciptaan allah ini dalam badan manusia pun dah ada natural pain killer.

Lumbar Traction

Rawatan ini kadang kadang ada PRO dan Contra , kerana ada kajian menyatakan ianya kurang berkesan dan tidak praktikal , tetapi ada setengah kes rawatan yang dijalankan dengan pengiraan berat badan yang betul dan cara tarikan yang tepat insha Allah kesanya positif.



Heat Therapy

Rawatan conservative tetapi berkesan dengan izin Allah , aku rasa kalau stiff ngan ketat sangat pinggang nie , cara nie ok untuk dicuba, selain itu ianya akan membantu melancarkan peredaran darah pada bahagian otot yang sakit.


Ultrasound


Haaa yang nie bukan nak lihat belakang korang ada Baby tetapi ini merupakan salah satu rawatan yang boleh digunakan unutk memberi kelegaan buat otot yang sakit dengan mengunakan alat yang dipanggil therapeutic ultrasound therapy.Dalam kata lain ianya mengunakan sound wave yang boleh menembusi otot otot yang dirawat untuk membantu mempercepatkan proses penyembuhan.

Senaman Belakang

Bagi aku lah , aku lebih percaya bahawa senaman belakang yang konsistant akan membantu untuk melegakan dan juga menguatkan struktur otot otot utama yang dimana ianya lansung tak memerlukan kos rawatan yang mahal cuma komitment untuk melaksanakan dan juga disiplin untuk meneruskannya.

So aku harap info info ini akan memberikan sedikit gambaran pada korang apa yang diperkatakan spondylosis , kerana kadang kadang untuk faham secara saintifiknya sukar nak faham so aku try bagi ianya lebih mudah difahami..

Wasalam..








0 Comments:

Another Blogers