Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Tuesday, January 16, 2018

Jus untuk merawat Gout

Jus Untuk rawatan Gout

Bismillahirahmanirahim , hari ini saya ingin berkongsikan tentang salah satu cara merawat dan juga membantu mengurangkan kesakitan Gout dengan melakukan Jus minuman semula jadi yang amat murah dan juga InshaAllah berkesan jika di amalkan dengan selalu. Sebelum ini di post saya sebelumnya banyak whatapp dan juga mesej yang meminta saya menterjemahkan didalam bahasa melayu agar ianya dapat diterima segenap masyarakat di malaysia ini.
Jus ini saya terima daripada pesakit saya sendiri yang telah mencuba dan alhamdulillah ianya memberikan kesan positif dan membantu pesakit dalam mengurangkan kesakitan dan juga mengurangkan gejala gejala gout ini.
Bahan bahan yang diperlukan dalam jus ini amat mudah dijumpai dan Juga Murah untuk didapati serta cara pembuatanya adalah amat praktikal. melalui bacaan saya bahan bahan semula jadi ini juga membantu didalam mengawal Gout ini.

Dibawah ini saya senaraikan bahan bahan yang diperlukan di dalam membuat Jus ini
iaitu .

1. 1 Batang Timun atau separuh yang bersaiz sederhana

2. 2 batang Sayur saleri












3. Satu Hirisan lemon









4. 2 sudu Madu



Cara Penyediaan bahan bahan ini ialah .
1.pastikan Timun ,saleri dan lemon itu dibasuh dengan bersih
2.Potong Timun kecil dan dibuang kulit bagi mengurangkan rasa kelat
3.Dua batang saleri yang dipotong kecil
4.Satu hirisan lemon yang dibuang kulit bagi mengelakkan rasa pahit.
5.Campurkan kesemua bahan ini dan Masukkan di mesin pengisar dan di blend , tambahkan air jika agak pekat.
6.Sesudah dikisar masukkan 2 sudu Madu bagi menambahkan rasa manis semula jadi.
7. Disarankan minum sejuk untuk rasa segar dan enak.

cara pembuatan jus ini amat mudah sama seperti kita membuat jus buah buahan yang lain.

Antara Khasiat yang didapati dari bahan ini ialah.

Khasiat Timun.
Kajian menunjukkan sayuran atau buah timun merupakan sayur yang rendah ( purin iaitu bahan yang mengaktifkan Gout) dan kaya dengan serat serta air yang merupakan diet yang baik untuk pesakit Gout.

Khasiat Selery .
Sayur salery banyak digunakan di dalam masyarakat cina terutama dalam pembuatan sup , sebab itu kita amat jarang melihat kaum cina kena penyakit gout ini berbanding kaum melayu , Kredit saya barikan kepada Scientist atau pengkaji yang berjaya membuktikan saleri merupakan antara bahan yang boeh mencegah gout .Jurnal rujukan itu ialah (journal Arthritis and Rheumatism found that eating celery , Luteolin, a major component of celery, blocks the enzyme that leads to uric acid formation (Food Chemistry, Dec. 15, 2013)

Khasiat Lemon .
Difahamkan buah lemon berfungsi sebagai peneutral acid dimana bahan dalam lemon ini mengaktifkan unsur  calcium carbonate ,dimana ianya akan meneutralkan acid uric yang terhasil dalam badan dengan membantu mengeluarkan ia dari air kencing.

Khasiat Madu.
Madu merupakan makanan sunnah dan ianya telah disebutkan didalam alquran , Kajian yang dilakukan khasiat madu ini amat baik dan hebat , ianya juga merupakan makanan yang mengandungi purin yang lemah dan pengambilan alternatif bagi menggantikan gula sebagai pemanis untuk pesakit gout amatlah digalakkan.

Sebagai ahli fisioterapi , perkongsian ini adalah sebagai punca alternatif dan bukannya penyembuhan total 100% , tetapi kita sebagai manusia boleh ikhtiar mencari penawarnya , kerana Setiap Penyakit yang diturunkan Allah pasti ada Penawarnya, apa yang paling penting ialah Pemakanan yang sihat , penjagaan tubuh badan dengan baik serta mengambilan ubat seperti yang disarankan oleh Dr adalah kunci utama ke arah pembaikan serta membantu pesakit dalam mengawal masalah Gout ini , wallahuaklam.






0 Comments:

Another Blogers