Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Wednesday, June 22, 2016

Bahaya penyakit Diphteria

Apakah Itu Kuman Diphteria .

Bismillahirahmanirahim , Pagi tadi apabila buka surat khabar saya dikejutkan dengan laporan dari jabatan kesihatan negeri melaka bahawa 40 kes telah direkodkan , ianya adalah sesuatu yang amat mengecewakan saya terutama juga bagi ibu bapa yang mempunyai anak anak kecil , tahniah dan bagi golongan yang anti vaksin anda pasti rasa gembira dengan kehadiran penyakit yang sekian lama tidak muncul kini kembali muncul mengancam kehidupan masyarakat yang lain , sudahlah penyakit TB semakin menular disebabkan kebanjiran pendatang asing kini Golongan anti vaksin ini pula merupakan agen kepada menularan wabak ini. Tak hairan jika kejahilan golongan anti vaksin ini terus berlaku maka penyakit Polio pun boleh muncul kembali di negara kita ini.

Apakah itu Kuman Diphtheria ?



Untuk pengetahuan umum Diphtheria adalah  merupakan suatu penyakit bakteria akut yang dihasilkan oleh  bacterium Corynebacterium diphtheriae yang terutama akan menyerang bahagian tonsil, faring, laring, hidung dan  juga  menyerang selaput lendir dan bahagian kulit ,bahkan ada kes ianya menyerang konjungtiva atau vagina. Jika berlaku serangan jangkitan suatu membrane asimetrik yang berwarna keputih putihan yang mengelilingi kawasan inflamasi terhasil . selalunya bahagian tekan akan terasa sakit diikuti dengan kelenjar limfa yang membesar . Pada kes yang berat dan serius simptom ini didatangi dengan pembengkakan dan oedema di bahagian leher dengan pembentukan membrane tebal pada trachea kesan buruknya akan terjadi penyumbatan saluran pernafasan.

Difteri pada hidung biasanya didatangi dengan gejala ringan dan kronik dengan salah satu rongga hidung tersumbat dan terjadi ketebalan kulit. Toksin yang terhasil dari kuman ini juga dapat menyebabkan myocarditis dengan mengakibatkan heart block dan kegagalan jantung kongestif yang progresif,akan mula timbul dalam satu minggu . Gejala lain adalah  masalah saraf  yang mirip dengan Guillain Barre Syndrome. Tingkat kematiannya adalah 5-10%. 


Sejarah Penyakit Difteria

Penyakit Difteria  adalah penyebab utama kematian di kalangan kanak-kanak. Amerika Syarikat mencatatkan yang mencatatkan jumlah  206,000 kes  pada tahun 1921 dan 15,520 kematian. Sebelum ada rawatan untuk difteria, sehingga separuh daripada orang-orang yang mendapat penyakit itu meninggal dunia daripadanya.

Bermula pada tahun 1920, kadar difteria menurun dengan cepat di Amerika Syarikat dan negara-negara lain dengan penggunaan meluas vaksin. Dalam dekad yang lalu, terdapat kurang daripada lima kes difteria di Amerika Syarikat dilaporkan kepada CDC. Walau bagaimanapun, penyakit ini terus menyebabkan penyakit di peringkat global. Pada tahun 2014, 7321 kes difteria telah dilaporkan kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Cara Penyebaran penyakit ini berlaku?


Difteria boleh disebarkan (dihantar) dari seorang ke seorang dengan mudah dan tanpa disedari ,selalunya jangkitan biasanya melalui titisan pernafasan, seperti dari batuk atau bersin.Tetapi kajian menunjukkan Jarang, orang boleh jatuh sakit dari menyentuh luka terbuka (luka-luka kulit) atau pakaian yang menyentuh kudis terbuka seseorang sakit dengan difteria. Untuk pengetahuan umum Seseorang juga boleh mendapatkan difteria dengan datang dalam hubungan dengan objek, seperti mainan, yang mempunyai bakteria yang menyebabkan difteria di atasnya.ini kerap berlaku kepada anak anak kecil dan juga contact yang dekat antara satu individu dengan individu yang lain.
Penularan wabak ini boleh terjadi dengan cepat disebabkan kuman ini menular dari udara atau airbone spread.

Simptom yang terjadi
BENGKAK SALURAN PERNAFASAN DAN LEHER.
ULSER ATAU LUKA JANGKITAN DIFTERIA
KETEBALAN TISU MATI DI BELAKANG TEKAK
KESUKARAN BERNAFAS DAN MENELAN
TISU BERWARNA PUTIH MUNCUL



Apabila bakteria yang menyebabkan difteria ini masuk ke dalam dan melekat pada lapisan sistem pernafasan, Kuman ini akan menghasilkan racun (toksin) yang boleh menyebabkan:
  • kelemahan anggota tubuh badan
  • Sakit tekak
  • Demam
  • bengkak kelenjar di leher
Apa yang menyebabkan kuman ini merbahaya ,racun yang dihasilkan akan mula memusnahkan tisu sihat dalam sistem pernafasan. Dalam masa dua atau tiga hari, tisu yang mati membentuk  lapisan kulit tebal, lapisan kelabu yang boleh terkumpul di dalam tekak atau hidung. lapisan kelabu tebal ini dipanggil "pseudomembrane." Ia boleh meliputi tisu dalam hidung, tonsil, kotak suara, dan tekak, dan menjadikan ia amat sukar untuk bernafas dan menelan bagi individu yang dijangkiti.
Racun juga boleh masuk ke dalam aliran darah dan menyebabkan kerosakan kepada jantung, buah pinggang, dan saraf dan membawa kepada kematian.

Komplikasi Difteria
Komplikasi daripada difteria boleh termasuk:
  • Menyekat saluran pernafasan
  • Kerosakan kepada otot jantung (myocarditis)
  • Kerosakan saraf (polyneuropathy)
  • Hilang keupayaan untuk bergerak (lumpuh)
  • Jangkitan paru-paru (kegagalan pernafasan atau radang paru-paru)
Bagi sesetengah orang, difteria boleh membawa kepada kematian. Walaupun dengan rawatan, kira-kira 1 daripada 10 pesakit difteria mati. Tanpa rawatan, sebanyak 1 daripada 2 pesakit boleh mati akibat penyakit ini.

Diagnosis Dan Rawatan Difteria


Doktor selalunya membuat keputusan jika seseorang mempunyai jangkitan difteria dengan melihat tanda-tanda dan gejala-gejala yang sama. Mereka akan menggunakan swab atau mengambil sedikit calitan sample dari belakang tekak dan menguji untuk  memastikan bakteria yang menyebabkan penyakit ini adalah difteria. Seorang doktor juga boleh mengambil sampel daripada luka kulit  dan cuba dan mengembangkan bakteria untuk memastikan pesakit mempunyai  janGkitan difteria.

Untuk pengetahuan umum Adalah amat penting untuk memulakan rawatan dengan segera jika doktor mengesyaki difteria dan tidak perlu menunggu pengesahan makmal. Oleh itu jangan menjadi Dr sendiri dan cuba merawati penyakit ini .

Untuk rawatan Difteria hari ini ianya melibatkan:



Menggunakan difteria antitoksin untuk menghentikan racun (toksin) yang dihasilkan oleh bakteria daripada merosakkan badan
Menggunakan ubat-ubatan (dipanggil antibiotik) untuk membunuh dan menyingkirkan bakteria
Walaupun dengan rawatan, kira-kira 1 daripada 10 orang yang mendapat difteria akan boleh mengakibatkan kematian jika lambat mendapatkan rawatan

Bagi pesakit difteria biasanya akan dikuarantinkan, sehingga mereka di sahkan oleh Dr ia tidak lagi berjangkit - ini biasanya mengambil masa kira-kira 48 jam selepas memulakan antibiotik. Setelah pesakit selesai mengambil antibiotik, doktor akan menjalankan ujian untuk memastikan bakteria tidak berada dalam badan pesakit lagi.

Apakah Yang Perlu kita lakukan bersama mencegah penyakit ini.



Cara terbaik untuk mencegah Difteria adalah untuk mendapatkan vaksin. Terdapat empat vaksin digunakan untuk mencegah difteria: DTaP, Tdap, DT, dan Td. Setiap satu daripada vaksin ini menghalang difteria dan tetanus; DTaP dan Tdap juga membantu mencegah pertussis (batuk kokol). DTaP dan DT diberi kepada kanak-kanak yang berumur kurang daripada tujuh tahun, manakala Tdap dan Td diberi kepada kanak-kanak yang lebih tua, remaja, dan orang dewasa. 

Bayi dan Kanak-kanak
Jadual imunisasi kanak-kanak semasa  untuk difteria termasuk lima dos DTaP untuk kanak-kanak yang berumur kurang daripada tujuh tahun.

Preteens dan Remaja
Jadual imunisasi remaja mencadangkan bahawa preteens mendapatkan dos booster Tdap di berumur 11 atau 12 tahun. Remaja yang tidak mendapat Tdap apabila mereka berusia 11 atau 12 tahun perlu mendapatkan dos yang apabila mereka berjumpa dengan doktor mereka

Dewasa
Orang dewasa perlu mendapatkan dos Td setiap 10 tahun mengikut jadual imunisasi dewasa. Untuk perlindungan tambahan terhadap batuk kokol, mana-mana orang dewasa yang tidak pernah menerima dos Tdap perlu mendapatkan satu dengan seberapa segera yang mungkin.



Apabila sesuatu penularan penyakit ini berlaku , maka kita hendaklah memainkan peranan yang penting dalam memberikan kesedaran kepada masyarakat , Bagi golongan anti Vaksin hentikan kejahilan anda dengan merujuk pekara ini kepada mereka yang pakar bukan dengan membuat andaian sendiri dan juga menjadi DR GOO___LE, Kalau anda hendak meneruskan kejahilan anda ,jangan campurkan anak anak anda dengan anak anak kami kerana kejahilan anda menyusahkan semua orang dan juga menimbulkan ketakutan dikalangan masyarakat. wallahuaklam.


0 Comments:

Another Blogers