Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Friday, June 19, 2015

Panduan melakukan Senaman di Bulan Ramadhan...


Panduan melakukan senaman di bulan ramadhan

Asalamualaikum...

Segala puji Bagi Allah , menemukan kita sekali lagi di bulan ramadhan yang mulia ini,
semoga kita dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk memanfaatkan ramadhan ini.

Hari ni saya nak share sikit tentang bagaimana untuk meneruskan senaman di bulan yang penuh baraqah ini.

• Latihan boleh dilakukan dua atau tiga kali seminggu, sekurang-kurangnya 30 minit setiap senaman. Tidak seperti hari biasa, melakukan senaman secara teratur dan mengambil masa 30 minit hingga satu jam.

• Dalam tempoh 30 minit, individu boleh melakukan tiga senaman secara beransur-ansur mula memanaskan badan, senaman kardiovaskular seperti berbasikal, berjalan atau berjoging dengan melaraskan tahap penggunaan tenaga dengan senaman.

• Bersenam pada otot besar sahaja. Antaranya, dada, belakang, bahagian depan paha dan belakang paha. Bagi setiap otot, latihan boleh dilakukan dalam satu atau dua set dan setiap set 15-20 ulangan. Nombor kerap membolehkan kita mengurangkan lemak dan pada masa yang sama, membina otot

• Latihan boleh dilakukan 30 minit atau satu jam sebelum berbuka puasa atau berbuka dengan serta-merta selepas proses penghadaman selesai. Bagi mereka yang memilih untuk bersenam selepas berehat, pastikan makanan yang benar-benar hadam. Ambil sekurang-kurangnya dua jam selepas makan.

• Elakkan makanan berat contohnya berbuka bersama nasi. Sebaliknya, individu dinasihatkan mengambil makanan dalam jumlah yang kecil, seperti Kurma dan minuman.

• 30 minit senaman kardiovaskular yang baik untuk jantung. Ini boleh diikuti dengan latihan mengangkat berat, latihan dan regangan. Selain memanaskan badan latihan, individu juga boleh menggunakan berbasikal boleh dilakukan selama 10 hingga 15 minit

Melakukan sukan dan senaman pada siang hari di dalam Panduan Ramadan
Bulan puasa tidak bermakna kita perlu berhenti bersenam , tetapi kita harus mengelak daripada bermain sukan lasak dan senaman berat pada siang hari di bulan Ramadhan, terutama dalam cuaca panas; dimana cuaca panas akan menyebabkan badan kehilangan cecair, yang boleh membawa kepada dehidrasi.

• Masa yang paling sesuai untuk  melakukan senaman pada bulan Ramadan adalah sebelum iftaar atau dua atau tiga jam selepas iftaar; ia tidak digalakkan untuk menggunakan dengan serta-merta selepas iftaar kerana semua tenaga badan pada masa itu digunakan kepada penghadaman.

• Adalah lebih baik untuk bersukan atau bersenam di tempat-tempat yang mempunyai pengudaraan yang baik, jauh daripada pencemaran dan jalan-jalan yang sesak.

• Adalah lebih baik untuk sukan dilakukan adalah senaman yang ringan dan tidak membebankan tubuh, seperti berjalan atau senaman  gerak badan asas yang mudah.

• Tahap senaman harus sederhana serta konsistant, sehingga ia tidak mengambil masa yang terlalu lama unutk disudahkan , tetapi penetapan masa seperti saya nyatakan diatas diharap dapat membantu pembaca memahami dengan lebih jelas
.
Kesimpulannya,
Islam Mementingkan kesihatan dan kecerdasan , kerana ummat yang baik ialah ummat yang sihat tubuh badanya dalam menghambakan diri kepada allah , saya menekankan cara ini kerana ada beberapa pesakit saya yang masih keliru dalam penetapan masa dan juga waktu ketika melakukan senaman di bulan ramadhan ini. Kalau nak lebih mudah senaman Jom kita meramaikan masjid dengan tarawikh yang memang terbukti membantu kita lagi sihat dan juga menambahkan pahala kita.





0 Comments:

Another Blogers