Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Wednesday, June 17, 2015

Cara merawat Ankle Sprain

Terseliuh
Bismillahirahmanirahim

Asalamualaikum, hari nie pagi pagi saya nak ceritakan pasal ankle tergeliat atau dalam bahasa omputihnya dipanggil ankle sprain.

Apa itu ankle sprain ?
Ianya merupakan satu kecederaan yang paling kerap berlaku dan juga paling mudah kena pada manusia, kebanyakan kecederaan ini berlaku pada bahagian lateral (tepi) atau medial (dalam ), dan ianya mudah terjadi kerana kesilapan kita dalam memindahkan berat badan pada melakukan pusingan atau memijak.


Dalam Gambar berikut adalah contoh mekanisma kecederaan yang dialami .




Apakah simptom yang terhasil?
Semestinya adalah sakit , pesakit selalunya tidak mampu berdiri atau berjalan , selalunya pergelangan kaki akan membengkak dan juga bertukar warna kebiru biruan jika berlaku kekoyakan ligament .Ianya akan menjadi lebih parah jika pesakit memaksa kaki yang cedera itu berjalan.




Apakah Cara merawat Ankle sprain ?
Pembedahan bukanlah satu pilihan bagi pesakit jika mengalami masalah ankle sprain , walaupun kadang kadang kelihatan amat parah tetapi ligament ini secara semula jadi akan sembuh dengan sendirinya.

kecederaan ligament ini akan di kelaskan dalam grade bergantung kepada tahap kecederaan contoh explaination grade ada ditunjukkan di sini.



Dalam sitiuasi begini  rawatan dalam tempoh 48jam dan 72jam ,adalah  dengan merehatkan ankle serta meletakkan ais pada kaki yang cedera dalam tempoh 20 min setiap 3 jam dan 4 jam ,
rawatan lebih efectif jika dicompress dengan bandage dan ditinggikan kedudukan kaki bagi melancarkan perjalanan darah dan juga mengurangkan bengkak.
















Bagi pesakit yang mengalami masalah tidak boleh bergerak atau di isolatekan oleh pergerakan ankle ,mereka digalakkan untuk menggunakan removable walker boot.


  • merupakan contoh alternatif bagi mereka yang boleh pijak apabila mengalami sprain ankle.



  • cara yang orthodox atau lama , kebanyakan ankle mereka ini akan di isolatekan menggunakan cast

Image result for ankle sprain cast

 Berapakah lama tempoh penyembuhan kaki pesakit?
Penyembuhan bagi kaki pesakit bergantung kepada tahap kecederaan yang berlaku kerana ,bagi grade 1 , pesakit sudah boleh memulakan aktiviti harian setelah 5hari atau 7 hari , bagi grade 2 dan 3 ianya mungkin mengambil lebih masa dalam 2minggu ke 4 minggu bergantung kepada tahap kecederaan yang berlaku.

Selalunya masalah ankle sprain ini dalam 80-90% akan sembuh dengan sendiri , tetapi bagi pesakit yang terlalu kerap mengalami masalah ankle sprain ini , ianya dipanggil instability ankle , bagi yang terlalu kerap , pembedahan merupkan opsyen yang terbaik. Ianya perlu di diagnosiskan oleh pakar tulang bagi mengetahui tahap mana kecederaan itu berlaku.

Insha Allah pada masa akan datang saya akan kongsikan cara untuk melakukan senama selepas sembuh dari ankle sprain.


0 Comments:

Another Blogers