Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Friday, June 19, 2015

Tempoh masa untuk pulih Dari Stroke

Pemulihan Dari Stroke
Bismillahirahmanirahim,

Asalamualaikum wbt , diatas permintaan yang ramai tentang stroke , hari nie saya nak ceritakan sikit berkaitan jangkaan pemulihan selepas angin ahmar.

Kajian menyatakan bahawa 7 Juta penduduk dunia setiap tahun telah diserang masalah angin ahmar ini , Bayangkan bertapa ramainya manusia yang mengalami masalah ini , dan ianya bukan lah masalah individu tetapi ianya merupakan masalah global.

Apakah yang berlaku selepas serangan angin ahmar ?
proses pemulihan Rehab bermula dalam masa 24 hingga 48 jam selepas serangan angin ahmar. Dalam tempoh ini, fisioterapi dan pasukan rehabilitasi  akan membantu  pesakit dengan melakukan senaman  serta gerakan asas di atas katil untuk menguatkan anggota badan mereka. Ini membantu pesakit-belajar semula mendapatkan kekuatan dan juga mengelakkan badan pesakit menjadi semakin lemah.

Pemulihan Rehab tidak boleh menyembuhkan kerosakan  strok , tetapi otak manusia mampu melakukan penyesuaian yang menakjubkan Dengan masa yang tertentu, bahagian-bahagian yang berlainan dalam otak yang tidak cedera dan normal mampu serta boleh mengambil alih peranan asalnya  dan di alihkan kepada kawasan-kawasan lain oleh itu Sel-sel otak tertentu boleh pulih daripada kerosakan yang kecil.

Jangka Atur pemulihan dari stroke
Dalam proses pemulihan saya boleh nyatakan bahawa ada beberapa kajian serta standard yang telah dilakukan dan diguna pakai untuk rujukan kami sebagai fisioterapi.
Melalui Persatuan Kebangsaan Stroke
  • 35 peratus pulih hampir sepenuhnya, atau dengan masalah kecil
  • 40 peratus pengalaman  cedera sederhana untuk kecacatan teruk yang memerlukan sokongan
  • 10 peratus memerlukan rumah penjagaan atau penjagaan jangka panjang kemudahan
  • 15 peratus  kematian selepas stroke

Komplikasi selepas stroke
Pesakit boleh menjangkakan cabaran yang pelbagai selepas mengalami masalah stroke ini dengan bergantung kepada bahagian otak yang terjejas oleh strok. Masalah cenderung untuk jatuh ke dalam salah satu daripada lima kategori yang luas:


  • kesukaran mengawal pergerakan atau lumpuh: biasanya menjejaskan separuh badan
  • kesakitan dan lain-lain jenis gangguan deria: termasuk masalah lemah kawalan kencing
  • masalah memahami atau menggunakan bahasa: conth. kehilangan keupayaan bertutur dan menulis
  • masalah kognitif: cth. masalah ingatan dan kurang perhatian.
  • gangguan emosi: cth. ketakutan, kebimbangan, kekecewaan, dan kesedihan

Program pemulihan Rehab
Ahli terapi akan berusaha untuk membantu pesakit dalam mendapatkan semula keupayaan mereka untuk berjalan, dengan menjalankan aktiviti melalui aktiviti-aktiviti di dalam kolam dan di treadmill. Mereka juga membantu pesakit belajar semula tugas-tugas kehidupan harian, seperti ,bagaimana untuk menyediakan makanan dan membentuk diri mereka sendiri.

Program-program lain latihan percakapan dan penyebutan pada perkataan pemahaman, membaca dan menulis latihan,  serta isyarat ingatan.  bahagian pemakanan boleh diubah suai untuk pesakit yang mengalami kesukaran menelan. Program seperti ini boleh dilakukan untuk pesakit luar dan pesakit di hospital.

Pemulihan sebelum pulang ke rumah
Jurupulih carakerja memainkan peranan didalam membantu keluarga pesakit bersedia untuk pulang. tempat pemegang bar boleh diletakkan di bilik mandi dan pada dinding berhampiran katil, dan juga di sepanjang lorong, untuk memudahkan pesakit  berjalan.


Antara Langkah-langkah keselamatan yang boleh  dilakukan adalah termasuk mengelak dan mengubah segala bentuk halangan yang pesakit boleh tersandung pada haangan ini seperti permaidani boleh alih, lantai yang tidak rata, dan barangan longgar di atas lantai terutama mainan kanak kanak.

Keep Life simple ( Ayat yang dipakai oleh guru aku dulu)
Pesakit CVA memerlukan sokongan yang positif dalam meneruskan kehidupan rutin semasa pemulihan. Cuba menggunakan ayatyang mudah yang hanya memerlukan kata ya atau tidak  Pastikan pilihan pakaian yang mudah.yang tidak menambah kan kegusaran pada hati pesakit.

Mengurangkan gangguan. Kemurungan adalah perkara biasa, jadi berbincang dengan doktor pesakit mengenai ubat-ubatan, diet, dan pilihan senaman yang berkesesuaian dengan kondisi pesakit.

Kembali Bekerja
Hampir separuh daripada mangsa strok di bawah umur 65 tahun kembali bekerja  sepenuhya atau kerja sambilan, Ia tidak selalunya peralihan yang mudah. Sebagai contoh, pesakit mungkin akan mudah mengalami keletihan, kesukaran menarik balik kata-kata, dan masalah ingatan.

Tetapi yang lebih mampu adalah status kondisi diri pesakit sendiri . Semakin besar kemungkinan ia akan membantu pesakit hampir akan kembali kepada kehidupan harian yang normal.Ukuran Indeks Barthel, digunakan untuk menilai dan memahami kondisi pesakit  yang telah keluar dari hospital, ini diguna pakai oleh therapist untuk membantu mengukur pergerakan individu dan fungsi tubuh badan apabila mengalami post stroke.







0 Comments:

Another Blogers