Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Tuesday, June 16, 2015

Senaman untuk atasi masalah vertigo

Vertigo Exercise
Asalamualaikum....

Pernah tak anda mengalami masalah penyakit yang dinamakan pening mata , itu panggilan dari orang tua tua kat kampung saya, tetapi dalam bidang perubatan ianya di panggil VERTIGO..

Apa itu vertigo?
Image result for vertigo disease
ini merupakan contoh gambaran yang sentiasa diberikan oleh pesakit saya

Vertigo merupakan salah satu masalah yang berkaitan dengan kepala, dalam telinga dan juga keseimbangan, Gejala ini dapat dilihat apabila pesakit menyatakan bahawa dunia disekelilingi mereka berputar walaupun mata dipejamkan,Gejala begini adalah disebabkan masalah dalam bahagian telinga (Vestibular) , selalunya pesakit akan mengalami masalah mual , hilang keseimbangan dan terlalu sensitif pada cahaya.

Optokinetic nystagmus.gif

Berikut adalah contoh anak mata pesakit yang mengalami masalah vertigo ini , dimana pergerakan anak mata menjadi goyang , ianya di panggil Nystagmus.

Sebab tue dulu masa borak dengan Tok chu saya , dia ada menyatakan dia ada penyakit pening mata , rupa rupanya apabila saya menceburi bidang fisio ini barulah saya faham ianya adalah vertigo.

Rawatan yang boleh dilakukan dirumah selepas mendapat ubat dari Dr adalah

  1. Tuamkan tuala sejuk disekitar bahagian leher dan kalau boleh dilakukan dengan air sejuk , tujuan nya adalah untuk mengurangkan rasa rasa mual dan juga mengurangkan rasa spining.
  2. Kurangkan pergerakan yang agresif seperti menunduk dan memusingkan kepala dengan pantas 
  3. Lakukan senaman .
Antara senaman yang biasa saya praktiskan adalah Brand daroft excercise dan reposition recanalith maneuver . Saya menggalakkan pesakit yang mempunyai sejarah sakit ini , pergi berjumpa dengan Pakar hidung dan tekak (ENT) dan berjumpa dengan fisioterapi yang bertauliah agar dapat mempelajari senaman yang betul.

Contoh senaman (Brand Daroft Maneuver) 
  1. Mulakan dengan duduk di tepi katil seperti gambar yang ditunjukkan di posisi 1
  2. Baring di posisi mengiring secara perlahan lahan , kemudian letakkan posisi kepala disudut 45 darjah , atau dalam kata lain kita baring tapi mengadap muka orang yang datang melihat kita.Ianya ditunjukkan di posisi 2
  3. Kekalkan kedudukan ini dalam posisi 30 saat , atau untuk mudah anda tunggu sehingga pening itu hilang atau semakin kurang.
  4. Kemudian secara perlahan lahan bangun dan duduk kembali seperti posisi asal dalam 30 saat perhatikan simptom pening itu. (posisi 3)
  5. Selepas itu anda kembali posisi mengiring ke arah yang bertentangan dan diulangi seperti langkah  no 2 tadi dan kekalkan kedudukan selama 30 saat dan tunggu sehingga hilang rasa spning itu.



Wasallam..




0 Comments:

Another Blogers