Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Thursday, April 11, 2019

Kutu Babi yang membawa maut

Bahaya gigitan kutu babi.



Bismillahirahmanirahim, Teringat tak anda dengan dialog Allahyarham Tan Sri P ramlee, "Tengok apa tue cik Ramlee, Pappp ditepuknya dahi orang tua yang menegurnya sambil berkata Kutu babi , Allah batal air wudhuk saya,"dialog ini menjadi kenangan di dalam cerita seniman bujang lapok , Tetapi untuk kali ini saya ingin memberikan sedikit fakta tentang apa itu sengkenit atau kutu babi.
Sengkenit atau kutu babi adalah bintang parasit yang biasa ditemui di persekitaran kita.
Malah bagi sesetangah orang, pastinya pernah atau biasa terkena gigitan sengkenit atau ada sesetengahnya memanggilnya kutu babi terutama jika berada di kawasan yang banyak lembu dan kambing suatu ketika dulu. Untuk pengetahuan anda ,sebenarnya sengkenit adalah spesis arakanid kecil dalam keluarga Ixodoidea atau tergolong dalam kelompok hama.
Serangga ini merupakan ektoparasit (parasit luaran) yang hidup dengan menghisap darah pada mamalia burung dan kadang-kadang reptilia dan amfibia.
Namun tahukah kita kemudharatan serta bahaya sebenar binatang ini? Apakah virus sebenar yang dibawanya? serta Apa kesannya jika ia menggigit manusia?

 Untuk pengetahuan umum sebenarnya sengkenit atau kubu babi juga membawa virus yang tidak kurang bahaya kepada manusia.Cuma ancamannya mungkin jarang didengari dan tiada laporan mengenainya direkodkan di Malaysia buat masa ini Kajian menunjukan Ia sebenarnya membawa virus Congo atau CCHF yang boleh menyebabkan demam berdarah. Ini kerana jika dijangkiti ,Virus ini boleh menyebabkan seseorang demam, sakit otot, pening, sakit kepala, sakit mata. Malah pesakit juga boleh diancam berlakunya pembesaran limfa (lymphadenophaty) dan bintik-bintik merah yang menyebabkan pendarahan pada permukaan mukosa dalaman seperti mulut, tekak dan kulit.
Apabila keadaan ini berlaku Jika pesakit tidak mendapatkan rawatan dengan segera ia mampu menyebabkan masalah kesihatan yang lebih serius.a termasuklah kerosakkan buah pinggang, kegagalan hati dan seterusnya boleh menyebabkan maut.Kerana kesan virus ini hampir sama dengan demam berdarah yang dibawa oleh aedes
Tetapi untuk pengetahuan pembaca semua di Malaysia kita belum lagi mendengar mana-mana individu yang terkena jangkitan ini sehingga membawa maut dilaporkan kecuali pesakit menunjukkan gejala alahan kepada gigitan serangga ,Namun jika anda terkena gigitan sengkenit ini, segeralah mencabutnya dan mendpatkan rawatan yang sepatutnya di klinik klinik yang berdekatan jika badan anda menunjukkan simptom simptom yang dinyatakan diatas tadi , wallahuaklam.





0 Comments:

Another Blogers