Dengan Nama Allah,yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi dan juga di langit dan dia maha mendengar lagi maha mengetahui..

Breaking News

Pages

Friday, June 22, 2018

Kenapa Badan manusia berbau.

Punca badan kita berbau.

Bismillahirahmanirahim , selamat hari raya Aidilfitri buat semua pembaca blog saya secara lansung dan juga tidak lansung , topik di blog saya yang saya ingin kongsikan ialah kenapa apabila badan kita berpeluh ianya akan menghasilkan bau .



Tahukah para pembaca semua , Golongan yang bernama  manusia ini mempunyai kelenjar Peluh .Uniknya tubuh badan manusia yang diciptakan oleh allah ini menerima peluh yang dihasilkan oleh dua kelenjar penting dalam tubuh manusia iaitu kalenjar accrine dan kelenjar apokrin.

Apakah itu Kelenjar Accerine ?
Dalam sains anatomi manusia Kelenjar accrine  mempunyau tugas untuk menghasilkan keringat bening dan tidak berbau yang dikeluarkan sejak bayi lagi . Kelenjar accrine ini secara umumnya berada di tangan, punggung serta dahi.
Selain itu Kelenjar accrine ini mengeluarkan dan menghasilkan cecair yang banyak mengandungi air dan tidak berbau ini kerana Kelenjar accrine ini memiliki kandungan asam lemak yang penuh dengan cairan lebih likat serta bersifat berminyak.

Apakah itu kelenjar Apokrin ?
Nama kelenjar pun APo , macam tak best je nama dia he he , Untuk pengetahuan pembaca ,
Bagi kelenjar apokrin pula, kelenjar ini adalah letaknya lebih luas di dalam tubuh, terutama di bahagian tubuh yang memiliki perakaran rambut seperti ketiak, organ intim dan di dalam bahagian lubang hidung. Namun tahukah kita bahawa, kalenjar apokrin ini lebih banyak terdapat di bahagian ketiak yang memiliki pori-pori yang cukup besar untuk menghasilkan dan mengeluarkan peluh.
Selain itu Kalenjar apokrin ini juga akan terhasil peluh yang bersama bakteria yang berperanan dalam proses menghasilkan bau hormon badan  yang  ketikanya tidak sedap dihidu dan menyenangkan. So untuk pengetahuan semua Kelenjar apokrin akan aktif setelah seseorang individu mencapai proses akil baligh.

Kenapa bau badan itu berlaku ?
Jika kita amati tentang proses pembesaran dan juga akil baligh manusia ini selalunya masalah bau badan bermula apabila seseorang itu mencapai akil baligh. Namun ingin saya nyatakan kajian yang telah dilakukan oleh pakar pakar dermatologi menyatakan bahawa individu yang memiliki tubuh badan lebih gempal atau gemuk, individu kuat berpeluh, dan individu yang suka mengambil diet berempah serta individu menghidap penyakit kronik seperti kencing manis atau gout lebih berisiko tinggi mendapat masalah badan berbau yang lebih ketara serta kerap berbau berbanding individu biasa.


Secara umumnya kajian dan fakta menunjukkan peluh tidak berbau. Namun, jika ianya melekat di permukaan kulit selama beberapa jam serta menjadi kering ianya dapat menimbulkan masalah bau badan yang kurang menyenangkan. Selain itu  masalah bau badan ini juga dikenali sebagai bromhidrosis, osmidrosis atau ozochrotia.( Nak ingat nama pun pening nie)

Jika kita memahami konsep terjadinya Bau badan adalah sebenarnya berlaku apabila bakteria yang terdapat pada permukaan kulit menguraikan protein yang terdapat pada lapisan kulit dan menukarkan PH peluh kepada asid. Ini kerana kegiatan bakteria-bakteria yang terdapat di bahagian permukaan kulit akan membiak dengan lebih cepat dan  akan menyebabkan kandungan asid yang terdapat di dalam peluh bertambah dengan lebih cepat.

Punca terjadinya Bau Badan yang Kuat.

Seperti yang saya nyatakan tadi apabila keadaan asid yang tinggi  terjadi di dalam peluh, maka ianya menjadi penyebab utama bau badan menjadi busuk.Kalau pembaca hendak tahu nama  Dua jenis asid yang menjadi faktor penyebab bau badan kita menjadi busuk ialah asid propionik dan asid isovalerik.
jangan pula ambil nama asid nie buat jenama minyak wangi.


  • Selalunya bahan Asid propionik ini banyak ditemui di dalam peluh manusia dan ia berlaku akibat tindakan daripada bakteria jenis propioni bacteria. Kalau anda hendak tahu bakteria ini biasanya tinggal di dalam saluran kelenjar sebum yang terdapat pada permukaan epidermis dan dermis kulit. so kalau orang selalu kata anda peluh berbau masam ini  adalah kerana Asid propionik inilah yang menjadi faktor penyebab bau badan kita berbau seperti cuka.


  • Satu jenis asid yang terhasil dari badan kita ini ialah Asid isovalerik . Ianya dihasilkan oleh tindakan bakteria Staphylococcus epidermidis dan ia menjadi faktor penyebab bau badan  kita yang kadang kadang berbau seperti keju dan susu. 
Jika kita melihat struktur tubuh badan manusia ,bahagian-bahagian badan yang mudah mengeluarkan bau badan ialah celah-celah jari kaki, kelenkang, ketiak, bahagian pusat pada perut dan tempat-tempat yang berbulu seperti bahagian Intim

Satu lagi penyebab utama bau badan kita menjadi lebih teruk dan busuk bila berpeluh apabila bahagian-bahagian badan kita yang kerap mengeluarkan bau peluh terdapat jangkitan fungus atau kulat .

Kajian saintis juga jelas antara punca masalah bau badan juga dapat dikaitkan dengan faktor pengambilan pemakanan. Terdapat beberapa makanan yang menjadi punca utama kepada masalah bau badan seperti bawang putih. Jenis makanan yang mengandungi bawang putih dan Merah boleh memberikan impak kurang baik pada bau badan. Sebab itu Makruh jika mengambil bawang dalam kuantiti yang banyak.

Di Britain kajian menunjukkan individu yang gemar mengambil daging dalam kuantiti pemakanan yang banyak juga merupakan salah satu penyebab dari bau badan. Mereka yang terlalu banyak mengambil makanan berasaskan daging kebiasaannya mempunyai aroma tubuh badan yang kurang sedap berbanding mereka yang sering mengambil makanan berasaskan sayuran. Hal ini kerana adanya sifat daging yang sukar dicerna berbanding sayuran dan mengakibatkan sebum mengeluarkan minyak serta peluh yang berlebihan. Daging juga merupakan makanan yang memanaskan badan dan ianya mampu mengakibatkan peluh dihasilkan dengan lebih banyak.
Maka kerana masalah itu, individu yang menpunyai masalah bau badan perlu mengurangkan pengambilan daging dan melebihkan pengambilan makanan yang berasaskan sayuran.

Ini memang 100 % tidak dinafikan dan telah dilakukan kajian oleh  saintis di belanda bahawa Pengambilan alkohol terlalu kerap juga menjadi salah satu punca kepada masalah bau badan seseorang individu tersebut. Kajian menunjukkan minuman alkohol merupakan minuman yang akan diproses di dalam tubuh bersamaan dengan hati, namun terdapat 10 peratus kandungan alkohol akan dikeluarkan dari tubuh melalui peluh di tubuh, nafas serta ketika membuang air kecil. Oleh itu, individu yang sering mengambil minuman beralkohol kebiasaannya cepat mengeluarkan peluh serta mempunyai bau badan kurang enak serta busuk.

Mudah untuk kita fahami , masalah gangguan bau badan atau bau peluh boleh berlaku sekiranya seseorang individu tidak menjaga kebersihan badan dan terdapat juga kehadiran bakteria yang bertindak balas menjadi zat, menyebabkan wujudnya bau kurang enak ini selalunya terjadi kepada mereka yang kurang kesedaran tentang kebersihan diri.Penyelesaian ini amat mudah bagi mereka yang sedar mempunyai masalah bau badan yang kuat ,mandi dengan kerap merupakan cara yang paling mudah dan gunakan wangian serta deodoran bagi mengawal bau badan dengan lebih berkesan.
Wallahuaklam





0 Comments:

Another Blogers